Even terug in Nederland (dag 2) - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu Even terug in Nederland (dag 2) - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

Even terug in Nederland (dag 2)

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

15 Mei 2014 | Verenigde Staten, Denver

15 mei 2014

Lekker op tijd opgestaan en naar het restaurant gelopen dat aan de lobby van het hotel vastzit. De vrolijke Hawaiiaan achter de balie in de lobby schuift ons nog een kortingsbon toe, zodat we ook nog eens voor niks kunnen ontbijten. Aloha, my friend!
Heerlijk, eindelijk voor mij weer een American Breakfast (eggs, bacon, hashbrown (een soort gebakken, geraspte aardappelen) en toast en natuurlijk koffie zoveel je maar op kunt (zonder natuurlijk extra te hoeven betalen). Fenny neemt een quickstop: oatmeal (oma’s havermout) met rozijnen, bruine suiker en toast. Dit alles vergezeld van de altijd uitermate vriendelijke Amerikaanse bediening! Daarna maken we ons op voor ons eerste uitstapje.
Ons hotel (Days Inn) staat in het plaatsje Golden iets ten westen van Denver, de hoofdstad van de staat Colorado. Het moest er natuurlijk een keer van komen dat ik hier terecht kwam sinds ik samen met mijn collega muzikant en vriend Fries Wolma in 1977 als Reno & Frisby de single Colorado maakte (voor de liefhebbers nog te beluisteren op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dB0pnxUYby8)
Denver wordt ook wel de Mile High City genoemd, omdat het exact een mijl (1609 m) boven zeeniveau is gelegen aan de voet van de Rocky Mountains. In Colorado zijn meer dan 100 bergen, die hoger zijn dan 4000 meter.
We rijden op deze zonnige donderdagochtend de Rocky Mountains in. Op veel plaatsen ligt nog sneeuw. Na zo’n twintig mijl slaan we af richting Lookout Mountain (2200m), vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over Golden en Denver. Daar bevindt zich niet alleen het Buffalo Bill museum, maar ook het graf van deze beroemde Western held. Uiteraard brengen we aan beide een bezoek. In het museum, opgericht door Bill’s beste vriend en collega Johnny Baker, zijn veel van zijn spullen te bezichtigen.
Buffalo Bill werd als William Frederick Cody in 1846 geboren, kreeg als 9-jarige zijn eerste baan als veehoeder, nam als 13-jarige deel aan de gold-rush en was een jaar later de jongste rijder ooit van de Pony Express. Eens reed hij 322 mijlen (518km) in 21 uur en 40 minuten, waarbij hij 21 paarden uitputte. In 1864 nam hij deel aan de Amerikaanse Burgeroorlog. Daarna beheerde hij een hotel en werkte als buffeljager voor Pacific Railroad om de werkmannen van vlees te voorzien. Wanneer hij 4280 buffels in 8 maand tijd levert, krijgt hij de naam Buffalo Bill. Vervolgens wordt hij gids in dienst van de regering en werkt als scout (verkenner) voor het leger, waarvoor hij de ‘medal of honor’ ontvangt vanwege zijn moed. Samen met Texas Jack gaat hij naar het Oosten om zijn acteertalent te testen, maar keert weer terug als scout bij de Fifth Calvalry. In 1882 organiseert hij de eerste Amerikaanse rodeo en een jaar later richt hij zijn Wild West Show op, een geweldig spektakel met o.a. zijn vrouwelijke evenknie Annie Oakley, maar ook met veel indianen die hij altijd met veel respect behandelde, waaronder opperhoofd Sitting Bull. De show trekt niet alleen door heel Amerika, maar ook door Europa. Uiteindelijk overlijdt Bill op 70-jarige leeftijd en wordt op 3 juni 1917 op zijn geliefde plek, Lookout Mountain begraven, 25.000 mensen wonen de begrafenis bij.
Na nog even gezellig met overjarige receptioniste te hebben gebabbeld zeggen we Bill vaarwel (we zullen hem later weer tegen komen in Cody) en rijden de Rockies verder in via Black Hawk naar Central City, een voormalig, tegen steile heuvels opgebouwd, goudgravers stadje, na de goldrush vervallen tot ghost town, maar nu weer ‘opgelapt’. Het werd gesticht in 1859 tijdens de Pike's Peak Gold Rush en werd bekend als de "Richest Square Mile on Earth." Veel van de voormalige gebouwen staan nog overeind en mede dankzij een aantal casino’s en historische impulsen is Central City zeker de moeite waard om te bezoeken. Momenteel wonen er weer zo’n 700 mensen. In het Visitor Center vertelt gastvrouw Darla ons in geuren en kleuren alles wat we maar willen weten over niet alleen de omgeving en de historie, maar ook over haar eigen leven. Zij is al behoorlijk op leeftijd, maar nog steeds een knappe en leuke verschijning. Wanneer ze hoort dat wij in Las Vegas gaan trouwen raakt ze zichtbaar ontroerd. We krijgen niet alleen een boekje met opdracht van haar als geschenk mee, maar ook nog een dikke knuffel. Wat een schat van een mens!
We rijden Central City uit en rijden nog verder en hoger de Rockies in. De vergezichten met de besneeuwde bergtoppen zijn onbeschrijfelijk mooi. De weg is goed begaanbaar, maar er ontstaan een soort mistflarden omdat de zon de nog koude wegen snel doet opwarmen. Het lijken wel ‘widde wieven’. Het weer is uitstekend (zonnig), tot we het volgende plaatsje naderen. Opeens begint het te regenen. Hoe is het ook mogelijk …. we zijn in Nederland!!!
Nederland (let op de schrijfwijze!) is een klein plaatsje in Boulder County op een hoogte van 2800m met een bevolking van 1400, waar elk jaar in maart de Frozen Dead Guy Days gehouden worden. Dit festival is vernoemd naar Bredo Morstoel, een in1989 overleden man, die ingevroren in het dorp bewaard wordt. Het is de bedoeling dat deze man ooit in de toekomst ontdooid en weer tot leven gebracht zal worden. Tijdens dit festival wordt o.a. een doodskistenrace gehouden.
Na wat boodschappen te hebben gedaan in de plaatselijke supermarkt, is de bui al weer rijden we dwars door de ‘widde wieven’ weer terug naar Golden.
In het nabij gelegen Outback Steakhouse serveert Pete ons een heerlijk woodfire-grill 3-gangen menu voor $ 11,99. Met een heerlijk grote pot Coors Light bier voor Fenny en 3 enorme ice-teas (uiteraard voor de prijs van 1) voor mij, kan de avond niet meer stuk. We rollen bijna de deur uit.
Op de kamer gauw even een stukje schrijven voor het thuisfront. Daarna vallen de oogjes al snel dicht.
Sleep well, Bill!
Sleep well, Annie!

• 17 Mei 2014 - 09:50

Fred:

Wat'n mooie grode audo. Waor is dien revolver opzied?
    Ziet er goed uit, jongelui!

• 17 Mei 2014 - 09:59

Eddy Abeln:

Het is altijd weer een genoegen om jouw reisverslagen te lezen, boordevol achtergrondinformatie en boeiende verhalen. Tegen de tijd dat je terug bent heb je waarschijnlijk een complete reisgids geschreven, die je zo kunt uitgeven. Het lezen van de naam van Anny Oakley deed mij denken aan Doris Day in de musicalfilm "Annie get your Gun" uit de 50-er jaren,leuk. Ik zie uit naar het vervolg. Veel plezier.

Eddy

• 17 Mei 2014 - 12:01

Lily:

Hey, wat weer een genot om jullie verslagen te lezen met bijbehorende foto's.
    Voor jullie genieten, maar voor ons dus ook. Veel plezier. X Lil

• 17 Mei 2014 - 12:11

Jan En Jitske :

Ook wij hangen aan jullie lippen / verhalen.
    Veel plezier en ga lekker door zo.
    Gr.jan en Jitske

• 17 Mei 2014 - 14:19

Jan L.:

Het Wilde Westen is nog niks veranderd zo te zien. Die dienstauto van plietie daar bevalt me wel.
    De plaatselijke Sheriff heeft er een leuk karretje aan. Afgelopen nacht is Anton van Eck 29 jr.verongelukt in Eelderwolde. Eenzijdig ongeval tegen een boom gereden.

Het gaat gewoon door.
    Groetjes
    Jan

• 17 Mei 2014 - 17:26

Hilde En Teije:

Nog maar net onderweg en nu al weer zoveel beleefd, erg leuk om te lezen. Groetjes uit Eelde

• 17 Mei 2014 - 19:51

Wim Krijthe:

Jur.,,,,, bedankt voor dit verslag , geweldig genoten en wij wensen jullie verder een voorspoedige reis , groet aan Fenny . Tot dan.

• 17 Mei 2014 - 22:51

PMMQ:

Howdy daar,

Mooie verhalen alweer, leuk om te lezen! De rocky's lenen zich trouwens ook voor geweldig skiën! Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag :)

Laifs,
    P/M en ze kidz

• 18 Mei 2014 - 11:05

Fries:

Mooi hoor de verslagen van jullie reis. En de foto's natuurlijk ook! Zo reizen wij hier in Nederland ook beetje mee. Tja, Colorado van Reno&Frisby, je wou er altijd al heen. Enjoy!
    By the way...het is hier nou ook lekker weer.