MIT DIE NOAR YOSEMITE - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu MIT DIE NOAR YOSEMITE - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

MIT DIE NOAR YOSEMITE

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

13 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Lieve mensen, sorry dat de foto's behorende bij het verslag van gisteren (Goud van Oud) niet werden toegevoegd. De reden staat in onderstaand verslag. Ze zijn echter alsnog toegevoegd en zeker de moeite waard om nog even te bekijken.

MIT DIE NOAR YOSEMITE
(zaterdag 13-10-2012)

Door de kleine gordijntjes spiekend bekruipt ons gelijk een heerlijk gevoel: de blauwe lucht is terug! Juist vandaag nu we het Yosemite National Park willen bezoeken is het weer mooi weer. Sunny California, joepie!
Na het ontbijt vervolgen we onze weg over de 49. We beginnen al direct weer akelig te klimmen, vooral na Chinese Camp. Bij Moccasin gaan we Highway 120 op. Een hele steile klim dwars door het Stanislaus National Forest. We komen door Big Oak Flat en Groveland. Enorme hoogten en schitterende uitzichten. Bij een er van komen we in gesprek met een echtpaar uit Ruinen, dat een aantal maanden door de USA toert met een gigantische camper (type stadsbus). Alles zit er op en er aan (en er in) en volgens eigen zeggen, rijden ze er zeer makkelijk en comfortabel mee.
Na toch wel een lastige rit belanden we in Yosemite, het park dat elke Amerikaan gezien moet hebben. Na de veel gehoorde eerste aanzet: ‘Ik wil mit die noar Yosemite’ (spreek uit: Jossímmittie en niet Josemaait!), gevolgd door het jawoord, vereren veel pas getrouwde stelletjes dit park dan ook met een bezoek. Het heeft een oppervlakte van 3081 km2 en is ongetwijfeld een van de mooiste parken ter wereld. Het werd in 1890 gecreëerd dankzij de onvermoeibare inzet van John Muir. Je vindt er vele grillige bergtoppen, zoals de Half Dome, Cathedral Rock en El Capitan, het grootste blok graniet ter wereld. Diverse watervallen storten zich over de ravijnwanden. De Yosemite Fall is met 2425 ft (ruim 700m) de hoogste. Helaas staat ie vandaag droog, ondanks de regenval van afgelopen nacht. De Bridalveil Fall doet het gelukkig wel. Verder vind je er zacht glooiende dalen begroeid met imposante sequoia’s, eiken en dennen, stille meren, kabbelende bergstromen en bergweiden vol met alpenbloemen. De oudste sequoia (de Grizzly Giant) is meer dan 2700 jaar oud. Yosemite is niet voor niets het drukst bezochte National Park van de USA. We blijven ons verbazen over de fascinerende schoonheid van de natuur, nog eens extra gekleurd door de Indian Summer. Het is heerlijk weer (24° C) en vrijwel windstil.
We parkeren onze auto in de schaduw van een enorme dennenboom (zie foto) en gaan aan de wandel. In Yosemite Village bezoeken we uiteraard het Visitor Center en de Indian Village, waar vroeger de Ahwaneechee –indianen hebben gewoond. Verder woonden in dit gebied Miwok- en Paiute-indianen, waarvan nog enkele gebruiksvoorwerpen te zien zijn in het museum. Via (gratis) shuttlebusjes kun je overigens verschillende delen van het park bezoeken. Uiteraard zijn er ook trails voor wandelaars, bikers en klimmers. Urenlang wandelen we door dit schitterende gebied, terwijl om de haverklap herten en squirrels (grijze eekhoorns) ons voor de voeten lopen. De foto’s spreken boekdelen!
We willen nog even een bezoek brengen aan het bekende Ahwahnee Hotel, een majestueus en deftig hotel midden tussen de bomen, waar vele beroemdheden overnacht hebben, maar vinden helaas geen parkeerplekje. Ook een bezoek aan Glacier Point, het hoogste uitkijkpunt, laten we aan ons voorbij gaan.
Tegen het eind van de middag rijden we langs de Merced River met zijn vele, enorme granieten rotsblokken naar het schilderachtige westernstadje Mariposa, waar we bij de Happy Burger Diner ons avondmaal gebruiken. Dit typisch Amerikaanse restaurantje gaat er prat op het meest uitgebreide menu van de Sierra te hebben (zie: www.happyburgerdiner.com). Onder het genot van 50- en 60er jaren muziek kun je er lekker eten met koffie en softdrinks zoveel je wilt. De wanden en plafonds zijn volgeplakt met oude platenhoezen.
Vrijwel er tegenover ligt het Miners Inn Motel, waar we even later inchecken. Prima motel, maar helaas, de wi-fi is zo traag als str… De lieve dame van de receptie kan het ook niet helpen. Het lukt nog wel om het verslagje te versturen, maar foto’s sturen wil niet, tot mijn grote ergernis. Ik word er ‘gramieteg’ van!
Grrrrrrrrrrrrrrr, buiten gromt een beer, …. of ben ik het zelf?
Mìjn wieffie houdt gelukkig haar zonnig karakter en zo slapen we beiden dan toch rustig in.

• 15 Oktober 2012 - 08:00

Herman:

Hallo Fenny en Jur,
    Al weer een mooie dag en verhaal. Door al deze verslagen is het alsof we "mee op reis" zijn. Ik hoop dit ook nog eens mee te mogen maken.
    Jullie hebben een geweldige vakantie gehad, jammer dat het einde in zicht is?
    Geniet vooral nog van de laatste dagen en oant sjen!
    Herman

• 15 Oktober 2012 - 11:26

Lily:

Hai Jur en Fenny,
    Zie dat Herman ook al heeft gereageerd.
    Wat een prachtig park is dit en wat weer een mooi verhaal.
    Ik wil ook!
    Dat komt goed uit, zie dat Herman het ook een wil mee maken, conlusie ....!
    Nog veel plezier.
    Liefs,
    Lily

• 15 Oktober 2012 - 11:48

Patrick:

Alweer wow, does it ever stop!! :)

Veel plezier nog de laatste dagen!

• 15 Oktober 2012 - 11:54

Groetjes Ilse

• 15 Oktober 2012 - 13:03

Gerla:

Hallo Jur en fenny,
    Weer een mooi verslag; het lijkt inderdaad een beetje of je erbij bent. Leuke foto's!
    groeten en geniet nog de laatste dagen,
    Gerla

• 15 Oktober 2012 - 16:17

Netty:

Geweldig prachtig die natuur.. Schitterende foto's Heerlijk dat jullie zo genieten..!
    Liefs Netty

• 15 Oktober 2012 - 17:30

Niels:

Iets ging er mis, sorry hoor.

• 15 Oktober 2012 - 18:01

Harmtje:

Hallo mensen,
    Tjonge,jonge het kan niet op wederom een prachtig verhaal en dan nog die onwijs gave foto's.
    Daar wil ik wel behang van.
    Alle gekheid op een stokje, geniet nog van jullie laatste paar dagen voor nu in the states en gauw tot ziens.
    Groetjes Harmtje

• 15 Oktober 2012 - 19:21

Fred:

Ik vond de eerdere foto's van de Grand Canyon al ongelofelijk mooi,
    maar dit slaat alles. Wat een mooie natuur....

• 15 Oktober 2012 - 23:18

KOOs:

Deze fotos zou je op textiel moeten printen. Of op paneelgordijnen !

• 17 Oktober 2012 - 14:07

Gerda: