GRAND CANYON …. KLOEPOEK BIJ? - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu GRAND CANYON …. KLOEPOEK BIJ? - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

GRAND CANYON …. KLOEPOEK BIJ?

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

03 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Grand Canyon

GRAND CANYON …. KLOEPOEK BIJ?
(woensdag 3-10-2012)

Na lekker ontbeten te hebben en onze fantastische kamer vaarwel te hebben gezegd, gaan we op pad en rijden verder via de Highway 160 en vervolgens de Highway 89 South richting Cameron. Weer een vreemd, uitgestrekt landschap met grijze en witte zandformaties. Even voor Cameron slaan we af naar het Grand Canyon National Park.
Onze eerste stop is bij een enorm diep ravijn, de Little Colorado River Gorge, met een niet te peilen diepte. Hier ook weer kraampjes met sieraden van Navajo indianen. Even later rijden we een bosrijke omgeving binnen, het woud dat de zuidkant van de Grand Canyon omzoomt. We komen nu aan de oostkant binnen van het National Park en hoeven dankzij onze anual pas, die we eerder in het Painted Desert National Park gekocht hebben, geen entree te betalen. Met deze pas mogen we een jaar lang alle National Parks in de USA bezoeken, dus wie het komend jaar nog naar de USA wil gaan, give us a call!
We rijden nu langs de South Rim (zuidkant) van de Grand Canyon en nemen direct de eerste afslag naar een uitkijkpunt: Desert View met een prachtige stenen watchtower. Deze 21 m hoge stenen toren is voltooid in 1932. Het interieur bevat muurschilderingen en vanaf de verschillende verdiepingen kunnen bezoekers de oostelijke delen van de Grand Canyon zien. Maar ook buiten kun je uiteraard gewoon langs de rim lopen en je verbazen over het geweldige uitzicht. Voor ons zien we één van de zeven wereldwonderen: de Grand Canyon, uitgeslepen door de Colorado River en het grootste en meest gecompliceerde stelsel van diepe en brede ravijnen en kloven ter wereld. Grillige en fantastische vormen, schitterende kleuren. De totale lengte van de canyon is ruim 460 km, de breedte verschilt van 10 tot 40 km van de ene rand naar de andere, 1600 m lager stroomt de Colorado River. Het is adembenemend en niet te beschrijven. Zoals een goede vriend van me eens zei: “Op een plek waar je stil van wordt, hoef je niets meer te zeggen”. Ook Fenny is er stil van en pinkt regelmatig een traantje van ontroering weg. Je kunt dit duizend maal op foto’s bekeken hebben, maar het zelf zien is toch nog heel wat anders! Onbeschrijfelijk mooi, dus even geen tekst…………………….
Bij verschillende uitkijkpunten (Navajo Point, Lipan Point en Moran Point) stoppen we daarna de auto en genieten van het fantastische uitzicht. Jammer dat het toch wel behoorlijk druk is, met name de enorme invasie Chinezen irriteert. Het was ons al opgevallen dat veel souvenirs die in Amerikaanse winkels liggen op de achterkant een stickertje ‘made in China’ hadden, maar dit slaat alles. Gelukkig is de Grand Canyon not made in China, maar gezien het enorme gefotografeer van deze heren en dames, zou het me niet verbazen dat ze ook dit na gaan bouwen in het Verre Oosten. ….. “kloepoek bij”?
Dichtbij het Grand Canyon Visitor Center is een van de mooiste uitkijkpunten, Mather Point, waar je ook een prachtige wandeling langs de South Rim kunt maken. Een Grand Canyon Ranger met ZZ-top outfit vertelt bij een auditorium op zeer amusante wijze over de 3 soorten vogels die je regelmatig door de Canyon ziet vliegen, van klein naar groot: raven, turkey vultures en condors. De vleugels van laatstgenoemde hebben een reikwijdte van 3m!
Bij Mather Point wordt natuurlijk druk gefotografeerd. Ook ìk wil natuurlijk Fenny graag op de foto zetten met deze prachtige achtergrond, maar weer verziekt een horde van Dzjenghis Khan mijn plezier. Wat een spul en wat een gekrakeel! Ze moeten in alle standen op de foto, alleen of met elkander, van boven en van onder, gebruikmakend van de meest uiteenlopende fluttoestelletjes tot zelfs Ipads! Ongelofelijk! Zelfs een luide omroepmededeling mijnerzijds van: “De bus met Chinezen vertrekt over vijf minuten!”, nòch een temidden van dit voetvolk losgelaten Veendammer wind (met Winschoterdaip geur, waarvan de echo aan de North Rim van de Grand Canyon te horen moet zijn geweest) heeft ook maar enig effect. Sambal bij? Nee, gauw weg hier! Gelukkig is het even verderop wat minder druk en genieten we volop.
De tijd vliegt voorbij en voor we het weten hebben we honderden foto’s gemaakt en is het al weer eind van de middag. We rijden het park uit naar het zuiden, zo nu en dan met een slakkengang, omdat er een paar enorme herten en elanden langs de weg staan. Ook ga ik nog gauw even op de foto met Smokey de Beer, die waarschuwt voor bosbrandgevaar.
In Tusayan, vlak bij het park, checken we in in het Grand Canyon Plaza Resort (doe maar duur!), frissen ons even op en gaan een uurtje later terug naar Mather Point om de zonsondergang in de Grand Canyon te zien. Redelijk wat fotografen (gelukkig weinig Chinezen, want die kennen natuurlijk alleen de Rijzende Zon) en stilte alom, de Canyon kleurt van roze naar rood en de hemel nog roder. Schitterend!
Vervolgens rijden we terug naar Tusayan om een hapje te eten. Ik vind alles best, als het maar geen Chinees is! Bij de Plaza Bonita eten we heerlijk Mexicaans. Kloepoek bij? Aaaaarrgggh, nee! Tortillachips met taco saus! Mmmmmmmmm, lekkel!!!

• 05 Oktober 2012 - 08:13

Roelie:

Lieve Fennie en Jur,wat weer mooi,ik heb nog geen 1 verslag met droge ogen kunnen lezen!Zo mooi,Christel komt hier regelmatig en vind de verslagen ook zo mooi,bijna niet voor te stellen dat mama daar is!Hier in eelde gaat alles zn gangetje,veel regen,maar ook mooie herfstdagen!De griep gaat rond[ik ben ook ziek]dus goed dat je nog even weg bent,heb je dat gemist ;)) Bianca doet het harstikke goed bij mn vader,maar als jij terug bent en wat foto s meeneemt maak je hem harstikke blij! Denk daar nog maar even niet aan!Sinds die mooie verslagen wil Chris ook naar de USA,nou mij te ver!Moeten maar even zien haha,anders gaat hij maar met een vriend ofzo.Lieve allebei nog fijne dagen en tot ziens xxxxx
    Roelie

• 05 Oktober 2012 - 08:13

Roelie:

Roelie

• 05 Oktober 2012 - 09:26

Betsy:

GE-WEL-DIG!!!!
    En, ik val in herhaling, wat fantastisch mooi dat wij op afstand mee mogen genieten van dit mooie stuk verre wereld. Complimenten Jur, nogmaals, voor je leuke, informatieve, met humor geschreven reisverslagen, en de mooie foto's.
    En wat hebben jullie daar super weer! Jullie zitten daar goed. (Hier valt het met momenteel weer met bakken uit de lucht).
    Geniet van alles! (Maar dat doen jullie wel).

• 05 Oktober 2012 - 10:59

Lily:

Volgens mij staat mijn reactie bij het vorige verhaal. Dat heb je ervan als je even niet oplet ...
    Nogmaals geniet van jullie reis!

• 05 Oktober 2012 - 12:36

Aaf:

G-V-D Wat mooi man! Mus eigenlieks verplicht in 't zeikenfonds zitten. Minstens 1x in je leven een rondreis deur Amerika!!! Daor klaort toch de grootste depressieveling van op, of neit dan. Aj strakkies weerom bent kuj dit niet onder het genot van 'n borrel allemaol vertellen, want dan hol je der 'n draankprobleem an over liekt mij. Nou, jullie geniet der nog mor even van, ik gao de störm en regen in met mien hondtie. o ja, hou is 't, passen de kleren nog... die verhaolen over die vreterij daor doun mij 't waoter in de mond lopen ha ha!Moi beste meensen, tot het volgende verhaol met prachtige foto's!

• 05 Oktober 2012 - 21:01

Fred:

Ik heb aan twee dingen een hekel: aan discrimineren en aan Chinezen ! Je had er zomaar vanaf kunnen wezen: aanbieden om groepsfoto te maken en ze net op het randje laten poseren. De rest laat zich raden. Maar wat een mooie omgeving! Hoe lang is die kaart van jullie geldig?

• 06 Oktober 2012 - 01:39

KOOs:

Ik ben gebeld door de chinese ambassade. Of ik Jul Eckhald ook ken. Ik heb gezegd: Gerukkig niet !