MARRIED IN VEGAS - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu MARRIED IN VEGAS - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

MARRIED IN VEGAS

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

09 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Las Vegas

MARRIED IN VEGAS
(dinsdag 9-10-2012)

Weer lekker lui vanmorgen, wat een heerlijkheid! Ook leuk de allereerste reactie op ons epistel van gisteren, geschreven door zoon Patrick. Voor menigeen misschien wat onduidelijk (een tijger op de kamer en een missende Fenny), maar zij die de schitterende film The Hangover (die zich hier in Las Vegas afspeelt) hebben gezien, weten waar het over gaat.
Vanmorgen dus even lekker schrijven en internetten en tot onze verbazing hebben we opeens contact via Skype met Patrick en even later ook schoondochter Marit in Eelde (aan de andere kant van de wereld!). Hoe is het mogelijk! Nauwelijks vertraging in beeld en geluid, het is echt niet te vatten. Hartstikke leuk om even bij te kletsen en ik loop met m’n laptop door onze enorme kamer om even te showen hoe we hier verblijven. Geweldig!
’s Middag stappen we in de auto en rijden naar het noorden van de stad. Wederom verbazen we ons er over hoe schoon alles is. Nergens een papiertje en alle publieke gazons, parken en tuinen zijn keurig onderhouden. Een genot om naar te kijken.
We rijden naar # 713 op de Las Vegas Boulevard, want daar bevindt zich de Gold & Silver Pawn Shop, bekend van de TV-serie Pawn Stars. Het lijkt ons wel leuk om daar es even rond te struinen en wie weet doen ze nog een leuk bod op Fenny’s horloge. Maar helaas, er staan rijen mensen bij de ingang van de zaak. Later horen we dat er soms wachttijden zijn van 2 tot 3 uur! Nou ja zeg, mojjuh!! Dan maar niet, dan zien we de heren wel op TV!
In de zelfde buurt bevinden zich ook de bekende wedding chapels, waar je even heel snel kunt trouwen. Heel grappig om te zien, die kleine kapelletjes in prachtige roze en lila kleuren. Maar ook hier slaat de commercie weer behoorlijk toe, want we zien er zelfs een drive-in wedding chapel!! Je kunt je ook laten ophalen door een superlange limousine. De Little White Chapel kondigt trots aan, dat Joan Collins en Michael Jordan er getrouwd zijn. Niet met elkaar, neem ik aan. Fenny en ik zijn er overigens niet getrouwd hoor, dit even ter informatie voor degenen die bijna een hartverzakking kregen bij het lezen van de titel. Haha! Tuk!
We tanken nog even, omdat we morgen een lange tocht voor de boeg hebben. Als Fenny afrekent, krijgt ze een vette knipoog van de nazaat van Uncle Tom achter de toonbank. “Gain grappies, doe!,” zie ik haar denken, “on my body no polonaise!”
Bij het bekende Circus Circus Casino gaan we nog even naar binnen. Het is opgezet als een circus en behalve gokken kun je er genieten van circusacts en diverse kermis spelletjes, voornamelijk voor kinderen. Het casino heeft als een van de weinige ook een RV-park. 17 jaar geleden ‘kampeerden’ André en ik daar toen we voor het eerst in de States waren. Er is weinig veranderd, toch een stukje nostalgie om hier weer even terug te zijn.
Vervolgens rijd ik met Fenny voor de laatste maal over de Strip, nog eenmaal genietend van het waanzinnig schouwspel om ons heen. En toch … wil je in één vakantie zowel Rome, Parijs, New York, Caïro en Venetië zien, kom dan gewoon naar Las Vegas, want een drankje hier voor de Eiffeltoren is een stuk goedkoper dan in Parijs en even met een gondel door Venetië is hier ook een stuk goedkoper. Schrik niet, het kan zelfs op de 1e etage van de Venetian!!
Terug in Tuscany Suites pakken we rustig de koffers in. Morgen is het vroeg dag, dan verlaten we deze ‘naughty town’ en is het Leaving Las Vegas.

NOG WAT BIJZONDERE USAARDIGHEDEN:

Waar je ook bent, er geldt voor het openen van deuren één vaste regel:
Ga je ergens naar binnen, dan is het PULL (naar je toe),
ga je naar buiten dan is het PUSH (van je af).

Een vreemd verschijnsel in de USA is de tax (belasting) op goederen, die per staat verschilt (soort btw). De prijzen in winkels op artikelen staan echter allemaal vermeld zonder deze tax! Hou er dus overal rekening mee dat, als je iets koopt, er nog tax (meestal zo'n 6 tot 8%) overheen komt. Dit geldt niet bij musea, e.d. en evenmin bij benzine pompen.

Hoewel de benzineprijzen ook in de USA de laatste jaren behoorlijk zijn gestegen vallen ze, vergeleken met Nederland, nog wel mee.
De benzineprijs is gemiddeld $ 3,70 per gallon (3,8 liter), dus omgerekend $ 0,97 per liter, ofwel € 0,75 per liter. Drie jaar geleden was dat echter nog € 0,50 per liter!

De Amerikanen zijn (in onze ogen) soms overdreven fatsoenlijk, maar het komt wel prettig over.
Waar je ook komt, iedereen vraagt: "How are you today?" Daarna volgt dan wederzijds het meestal positieve antwoord.
Stoot je iemand of iemand jou per ongeluk aan, dan is het een sport om als eerste "sorry!" te zeggen.
Als er een rij moet worden gevormd bij een kassa, een bus, een voorstelling, of wat dan ook, dan sluit echt iedereen netjes aan, niemand zal voordringen (of het moet al een Europeaan zijn).
Ook zijn de Amerikanen altijd geïnteresseerd waar je vandaan komt (ook bij hun eigen landslieden) en beginnen snel een geanimeerd gesprek, zeker wanneer ze door hebben dat je van ver komt.
We hebben diverse malen meegemaakt dat mensen op één of andere manier een relatie met Nederland hadden, al is het maar de buurman van de tante van de zwager van een verre achterneef die ooit eens Holland heeft bezocht.

Amerika heeft een credit card cultuur en zonder credit card kun je hier echt niet veel. Vaak zie je zelfs bordjes, dat je alleen maar met credit card kunt betalen. Zowel in supermarkten, hotels, restaurants, musea en bij benzinepompen wordt met credit card betaald. Cash verdwijnt steeds meer.

Supermarkten openingstijden: door de week 24 uur, zaterdag van 9 tot 6 uur 's morgens en zondag van 10 tot 4 uur 's morgens. Het hele jaar door open, behalve op Thanksgiving en Christmas Eve.

• 10 Oktober 2012 - 16:48

Wia & Hans:

Ah nee he, weer gain feestje . . .

Geniet nog moar even mit joe baaident !!!

• 10 Oktober 2012 - 16:59

Aaf:

Ja Jurronimo, ik kreeg inderdaod even een lichte blos op de wangen van de kop van je verhaol ha ha! Daocht, potverdorie die snoekels daor! Gauw foto's kieken... Nou, die zeein der weer mooi oet mor gien wedding gown te zein. Het is bezunder om lezen hou aans die Americano's leven. Je kunt je veurstellen wat zij metmaoken as ze bij oons in Nederland kommen. Bulten regels, gien tinus- plotseling-trouwerijen, rijgies woningen, mooie tuunties, smalle wegen en slim nuchtere peoples hier. Neem het er nog mor even lekker van, veur je het weit zit je weer in 't strakke oer-Hollandse leven zunder neonlights. Groet oet Vreeis

• 10 Oktober 2012 - 17:38

Harmtje:

Hallo reizigers,
    Wederom prachtige verhalen en idd. die vriendelijkheid van de amerikanen is mij toen in Seattle ook opgevallen ( zag ik de spaceneedle van Seattle daar ook niet in Vegas staan?).
    Nou als je straks weer op Schiphol bent en de eerste de beste rijdt je zowat uit je schoenen dan ben je weer back to earth.
    We zijn net weer thuis van de crematie van Roel ( een mooi en waardig afscheid en het is goed zo) en heerlijk even jullie verhalen te lezen.
    Lieverds, wederom geniet nog maar even volgende week komen jullie al weer naar Nederland.

Liefs Jan en Harmtje

• 10 Oktober 2012 - 21:07

Gerla:

hallo jur en fenny

Leuk weer al die verslagen, lijkt me een belevenis in las vegas. Geniet nog lekker, voordat je het weet zit je weer bij de kachel thuis,
    Groeten en een dikke smok, gerla

Patrick :

Ok, het is waar! Heb nu met eigen ogen gezien dat die hotelkamers inderdaad BIG zijn :-)

• 10 Oktober 2012 - 22:57

Patrick :

Ok, die verzendknop doet het weer....

• 12 Oktober 2012 - 10:40

Niels:

Jammer dat je niet naar de Pawn shop bent geweest, daar kijk ik op tv altijd naar.
    Groetjes, Niels.