AMERICA THE BEAUTIFUL - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu AMERICA THE BEAUTIFUL - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

AMERICA THE BEAUTIFUL

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

17 Oktober 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

AMERICA THE BEAUTIFUL
(woensdag 17-10-2012)

‘s Morgens wakker worden in de wetenschap, dat dit de laatste dag in de States is om nog te genieten van het land, is best wrang. Wat zijn die 4 weken snel voorbij gegaan, wat hebben we veel moois gezien, wat hebben we genoten en regelmatig een traantje van ontroering weggepinkt!
Na het ontbijt stappen we in de auto en rijden naar Pacifica aan de kust en daarna verder langs de kustweg naar het noorden. Het weer is weer prachtig en er zijn hoge golven vandaag. Diverse surfers vertonen hun kunsten op een van de vele ‘beaches’.
Uiteindelijk parkeren we onze auto bij het Cliff House en gaan aan de wandel, een fikse, maar prachtige wandeling van zo’n 3 uur langs hoge kliffen op paden met dennen en eucalyptus bomen. Heerlijk om de geur van die bomen in te ademen. In de verte zien we steeds de Golden Gate Bridge. Wat een schitterende uitzichten! We komen langs Point Lobos en Lands End en eindigen bij Eagles Point, van waar we teruglopen over de Camino del Mar. Zo’n wandeling gaat je niet in de koude kleren zitten, maar het was de moeite zeker waard!
Inmiddels is het al weer een uur of 2 en we besluiten terug te rijden naar ons motel. Onderweg maken we nog even een stop bij een gigantisch winkelcentrum. Waarom hebben we in Eelde niet zo iets? Onvoorstelbaar grote (gratis) parkeerterreinen, winkels zo groot als een veilinghal, samen in een groot complex en alles supernetjes en –schoon.
Dan vinden we het wel genoeg en rijden naar de South Airport Boulevard, waar zich ons hotel bevindt. Als we voor de deur van onze kamer (405) parkeren, nemen we even de gegevens van de boordcomputer op:
Totaal gereden afstand: 4178 – 888 = 3290 miles, oftewel: 5284 km
Gemiddeld benzineverbruik: 27 miles per gallon, oftewel 43,4 km per 3,8 liter, dus 1:11,4
Gemiddelde snelheid: 37.0 mph (59,4 km/u)
Ons laatste avondmaal nuttigen we uiteraard bij onze Chinese vrienden. Het zeer uitgebreide buffet valt er goed in. Terug op de kamer nog gauw even de laatste verslagen schrijven en versturen en dan is het voorbij. Morgenmiddag om 14.00 vliegen we met Delta Airlines terug naar Nederland en komen na 10 uur vliegen vrijdagmorgen rond 09.00 op Schiphol aan (we vliegen dit keer tegen de tijd in).
We hopen dat we jullie via de weblog een beetje hebben kunnen laten meegenieten van onze onvergetelijke reis en dank voor al jullie vriendelijke mailtjes! Wij zullen deze vakantie niet gauw vergeten, mede dankzij de vele foto’s die er onderweg gemaakt zijn en natuurlijk zullen we de verhalen nog vaak eens nalezen, ook die van Fenny, want zij heeft een (handgeschreven) dagboek bijgehouden!
Misschien is het wel toepasselijk om te eindigen met een mooie spreuk:
“Life’s not about the moments that you breathe, but about the breath taking moments”.
(Het gaat in het leven niet om de momenten dàt je ademt, maar om de adembenemende momenten).
Voor nu: alle liefs uit dit adembenemende mooie land en tot gauw in levende lijve!

A BIG kiss from Fenny & Jur (want alles hier BIG!)

P.S. Voor de liefhebbers die misschien zelf op termijn nog eens een reisje naar de States willen boeken hieronder nog wat interessante USaardigheidjes.

HET VERKEER

Het verkeer in de USA loopt over het algemeen zeer goed, er wordt niet echt hard gereden en de controle er op is goed. De wegen zijn overal zeer, zeer breed.
Voor de voetgangers is het dus vaak wel een hele toer om over te steken. De automobilist wordt van tevoren bij een oversteekplaats gewaarschuwd met borden of op de straat gekalkte letters PED en XING. PED staat voor pedestrians (voetgangers) en XING voor crossing.
Springt het waarschuwingslicht voor de voetganger van rechtopstaand handje naar lopend mannetje, dan heb je een bepaalde tijd om over te steken. Afhankelijk van de breedte van de straat telt het teken in secondes naar beneden af.
Ook moet je in Amerika wel even wennen aan het feit dat de stoplichten aan de andere kant van de kruising staan, maar dat duurt maar heel even, want het is veel overzichtelijker dan ons systeem.
In kleine plaatsjes is de max. snelheid 25 mijl, even er buiten 35, dan 45, 55 en tenslotte 65 op de highways en 70 of 75 op de freeway (verschilt per staat).
Deze omkering vindt ook plaats bij het naderen van plaatsjes, zodat je niet (zoals bij ons) in één keer van 90 op 50 of 30 komt.
De banen (lanes) op de grote wegen (8-, 10-, 12-, of 14-baans) zijn uitgerust met katten-ogen, die 's nachts goed oplichten. Je hoeft niet (zoals bij ons) steeds weer naar de rechter baan, je zoekt gewoon een baan op. Je mag wel wisselen, mits je het verkeer niet in gevaar brengt. Het is vaak wel zo, dat je opeens een bord ziet: right lane must turn off. Rijdt je daar, dan ben je natuurlijk de klos. Een goede tip is om op de één na rechtse baan te rijden, dan kun alle kanten nog op. Moet je nog een heel eind, of weet je dat je over niet al te lange tijd linksaf moet, blijf dan gewoon op de linker baan rijden. Misschien lijkt het wel even raar dat je opeens rechts door een vrachtwagen wordt in gehaald, maar dat is heel gewoon hier.
Op 2-baans wegen (dus met tegenligger) is er om de paar mijl een inhaalstrook (‘passing lane’), waarop je natuurlijk wel naar rechts moet om een ander de mogelijkheid te geven je in te halen.
De wegen hebben een middenstreep die niet zoals bij ons wit is, maar geel, meestal is deze geribbeld, net als de (witte) streep aan de buitenkant. Rijd je hierover heen, dan hoor je een rrrrrrrrrrrrrrrrr geluid, om er voor te zorgen dat je niet indommelt op de vaak eindeloze wegen.
Nog een hele makkelijke regel: je mag altijd rechts af slaan (ook al staat het licht op rood), mits er van links niets aan komt. Dit scheelt enorm met onnodige wachttijden en filevorming.
Verder is er de gouden voorrangsregel:
Je hebt altijd voorrang tenzij anders aangegeven! Je hebt dus altijd voorrang, zolang je geen STOP-teken ziet. Bij een gelijkwaardige kruising staat op alle punten een stop-teken. De eerste die aankomt, mag als eerste weer weg, en zo de volgende.
De auto’s, vrachtwagens, campers en caravans zijn allemaal veel groter dan bij ons en er is over het algemeen altijd parkeerruimte zat. Voor al het rijdende verkeer geldt dezelfde maximum snelheid. Vaak zie je campers met een auto er achter aan vast.
Nog een leuk iets: je kunt een stukje highway ‘adopteren’. Herhaaldelijk zie je dan ook borden met Adopt-A-Highway en een telefoonnummer. Je verplicht je dan om dat stukje highway te onderhouden (vrij van afval langs de weg). Op ‘littering’ (afval weggooien) staan overigens hoge boetes!

HOTELS EN MOTELS

Hotelkamers huur je niet per persoon, maar per kamer. De prijzen voor de kamers in verschillende hotels en plaatsen lopen van 20 tot honderden dollars, maar voor 30 - 75 dollar heb je een prima kamer met alle faciliteiten.
Er zijn veel hotelketens die overal in de USA hotels/motels hebben: Best Western, Days Inn, Holiday Inn, America's Best Value Inn, Vagebond Inn, Comfort Inn, Super 8, Motel 6, Travelodge, Econolodge, Rodeway Inn, Ramada, enz, enz. Boekingen kun je eventueel van tevoren gemakkelijk doen via internet bij bv. Expedia.com.
In (vrijwel) elke hotelkamer vind je: bodylotion, shampoo, conditioner, bath soap (voor boven en onder), facial soap (alleen voor je gezicht), kleenex tissues, bekertjes (verpakt), koffiezetapparaat + koffie/suiker/zoetstof, pen, papier, roomservice menu's, telefoon + boek, föhn, veeeeel handdoeken, een box met schone plastic zak voor (gratis) ijsklontjes, koelkast, TV met afstandsbediening, tafels en stoelen, kleerhangers, een bijbel en soms een kluis, soms een strijkplank + -ijzer.
Vrijwel altijd is er (gratis) wi-fi (wireless) internet.
De kamer heeft 1 of 2 bedden: je kunt meestal kiezen uit een Kingsize bed (193 x 203) of 1 of 2 losse Queensize bedden (152 x 203). De prijs is meestal gelijk. In principe mag je met 4 personen op een kamer met 2 queensize bedden. Je hebt ook nog weer super kingsize, maar ... toe maar! Alle bedden zijn box-springs, soms zo hoog dat je er werkelijk ook op springen moet. Ze slapen allemaal super!
Met sommige tv's kun je ook internetten en/of playstation-spelletjes spel. Zenders zijn er zat, net als reclamespots.
Alle deuren hebben een dubbele beveiliging en een 'oogje' om te kijken wie er voor de deur staat.
Ontbijt is niet altijd inbegrepen, maar veel hotels bieden wel een continental (eenvoudig) breakfast en altijd is er koffie zoveel je wilt.

RESTAURANTS

In elk restaurant, behalve bij de McDonalds, Burger Kings, e.d. wordt je geacht bij binnenkomst even te wachten om naar een plaats gebracht te worden (“please wait to be seated”). Dit gebeurt meestal weer door een ander personeelslid, in grote restaurants door dames met een vlaggetje. Ze zoeken de beste plaats voor je uit en al ben je met z'n tweeën, je krijgt altijd de mooiste (grootste) plek.
Alle restaurants hebben 2 soorten zitplaatsen: booths en tables. In een booth (halve maanvormig of recht tegenover elkaar) zit je in soort met skai beklede banken, waar je diep in weg zakt.
Er komt direct iemand vragen wat je wilt drinken (meestal is dat koffie of frisdrank (beide worden overigens overal gratis bijgevuld) en vaak krijg je eerst een glas water, (uiteraard met ijsklontjes). Wanneer het water uit de kraan is, smaakt het soms een beetje chloorachtig (verschilt per staat), maar dit kan geen kwaad. De (enorme) frisdrankbekers zitten altijd voor 1/3 vol met ijsklontjes. Je drinkt ook nooit uit de beker, maar altijd met een rietje (‘straw’), vanwege de hygiëne. Heb je je drankje, dan komt weer een ander personeelslid de bestelling opnemen. Veelal stellen ze zich met de voornaam aan je voor.
Als je klaar bent met eten, krijg je de bon in een leren/plastic flap en kun je bij de cashier betalen. Normaal gesproken geef je wat fooi, betaal je met je creditcard, dan kun je de tip extra op de bon er bij zetten.
Op de tafels staan altijd: peper en zout, tomaten ketchup, tabasco, steak sauce en verschillende zakjes met suiker en zoetstof.
Het eten is overal zeer betaalbaar. Normaal betaal je voor ontbijt of lunch $ 6 tot $ 9 p/p. In het geval dat het niet bij de prijs in begrepen is kost koffie, evenals frisdrank $ 1 tot $ 2 en refills zijn altijd gratis.
Alcoholische dranken, zoals bier en wijn moet je wel altijd apart betalen. Bij de meeste restaurants kun je echter geen alcoholische dranken kopen.
Er is een grote keuze aan restaurants en maaltijden en aan 'sides' (wat er bij geserveerd wordt). Men hanteert in de USA de leus: "You want it, we'll get it!”
De Amerikanen zijn zeer op hygiëne. Vaak staat bij de ingang van een restaurant een dispenser met desinfecterende handgel. Bij een buffet moet je het niet in je hoofd halen 2x van hetzelfde bord te eten, altijd een nieuwe pakken, hoort bij een volgende ronde!
Het personeel bij een Subway, KFC, Wendy, enz. heeft altijd dunne plastic handschoentjes aan wanneer ze een broodje of iets anders voor je klaar maken.
Overigens is het opvallend hoeveel ouderen (50-70) er nog werken in restaurants, supermarkten, nationale parken, enz.

------------------------------------------------------------------------------

• 18 Oktober 2012 - 09:05

Roelie:

Hey Laiverds,wat zal ik de verslagen missen iedere morgen ;))Maar zoals ik je al apte ook heerlijk je straks weer te zien!Hele goeie terugreis en tot snel! Dikke kus.

• 18 Oktober 2012 - 09:15

Betsy:

Een goede reis terug!
    En nogmaals bedankt voor de mooie reisverslagen en foto's. Super gedaan!
    Tot ziens in ons toch ook mooie kikkerlandje. De komende dagen is hier beter weer voorspeld.
    Groetjes.

• 18 Oktober 2012 - 09:46

Jan L:

Jammer dat het voorbij is. Aan alles komt een eind. Wel een hele mooie belevenis. En hebben jullie hem al gezien ? Maarten van Rossem gose for president. Hij rijdt met een bus in de states rond hahaha.
    Hij probeert de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden en op de hak te nemen hoe gek ze daar zijn prachtig om te zien. Elke donderdag op tv nu ned.1 half 10. Er komen nog een aantal afleveringen.
    Goede reis terug.

• 18 Oktober 2012 - 10:06

Harmtje:

Tja, zoals Jan al schrijft aan alles komt een eind, ook aan deze prachtige reis.
    We wensen jullie een goede thuisreis en hopen jullie gauw te zien.
    Wij hebben er ook erg van genoten.

Veel liefs, Jan en Harmtje

• 18 Oktober 2012 - 10:36

Janny:

Genoten van de vele reisverslagen ! Prachtig ! Een goede reis gewenst en in Eelde lekker nagenieten van de vele indrukken. Het wordt mooi weer....20 graden! Groetjes van ons beide.

• 18 Oktober 2012 - 12:23

Aaf:

Dank voor de prachtige reisverslagen, beetje weemoedig dat het alweer voorbij is... Ondanks het feit dat jullie straks weer live bij ons zijn, zal ik jullie ook een beetje missen (lees: belevenissen en foto's). Terwijl Adèle haar schitterende Bondsong 'Skyfall' zingt, wens ik jullie een goede terugreis en hoop je snel te zien/spreken. Nou, genoeg sentiment, hup terug in de werkelijkheid! Thnx en tot gauw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 18 Oktober 2012 - 13:48

Herman&Lily, Ilse En Niels:

Lieve Jur en Fenny,

Bedankt voor jullie mooie reisverslagen en de prachtige foto's erbij.
    We hebben genoten.
    Een hele goede terugreis gewenst en tot gauw.

Liefs,
    Herman&Lily, Ilse en Niels.

• 18 Oktober 2012 - 18:54

Gerda:

Back to life back to reality...

WELKOM THUIS!!

Een warme groet uit Peize

Gerda & de rest

• 19 Oktober 2012 - 09:04

Walter W. Krijthe:

Wat een end vliegen, zeg. Zo te zien op schiphol.nl hebben jullie 2 uur vertraging. File? ;) Welcome home!

• 19 Oktober 2012 - 14:21

Jeannet.K.:

Bedankt voor jullie prachtige reisverhalen, heb nu een beetje een idee gekregen hoe geweldig dat stukje Amerika is. Veel plezier met de terugreis en tot weerziens.

groetjes.