FROM US2 IN UTAH TO YOU - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu FROM US2 IN UTAH TO YOU - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

FROM US2 IN UTAH TO YOU

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

04 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Kanab

FROM US2 IN UTAH TO YOU
(donderdag 4-10-2012)

Hoewel het ontbijt aan de prijzige kant is in het Canyon Plaza Resort ($ 12 p/p) besluiten we er toch te ontbijten (buffet), want we hebben een reductiebon van 10% gekregen bij de receptie. Maar let op: ontbijt $ 12, -10% korting + 15% gratuity + tax $ 2,53 maal 2 is dan toch nog weer $ 27,73. Handige jongens, die Amerikanen, zou Obelix zeggen! Maar we nemen het er dan ook maar even extra van, dat wordt dan een ontbijt + lunch ineen! Ik (vr)eet voor wel $ 10 aan (overigens) heerlijke bacon op, met brood, gebakken aardappels, muffins, scrambled eggs, veel fruit en yoghurt, daarbij 3 bekers koffie en 2 glazen verse jus. Ook Fenny laat zich niet kennen! Zo, aan ons hebben ze tenminste niet veel verdiend! En na het riool van de Grand Canyon nog even te hebben verrijkt met een overheerlijke, fikse, Hollandse bolus, gaan we weer op pad.
Graag hadden we het advies van Frank & Ria opgevolgd om een helicoptervlucht door de Grand Canyon te maken. Het moet echt geweldig zijn, zonder enige twijfel, maar om meerdere redenen zit dat er spijtig genoeg niet in. De planning brengt ons vandaag naar Kanab in Utah en we hebben nog een flink eind voor de boeg. We rijden nog even naar Grand Canyon Village en daarna langs de South Rim richting Cameron, onderweg bij enkele view points nog even genietend van het geweldige uitzicht. We rijden het park uit naar het oosten de (rode) desert in en stoppen nog even bij een kraampje waar Navajo indianenvrouwen hun sieraden aan de man brengen. Ondanks de armoedige kraampjes kun je er wèl met creditcard betalen. De tijd staat niet stil!
Bij Cameron slaan we weer linksaf de Highway 89 op richting Page. We rijden langs de Echo Cliffs en even voor Page slaan we linksaf om een trail te volgen naar wat door velen wordt omschreven als “de mooiste bocht in een rivier ter wereld”: de Horse Shoe Bend, oftwel de Hoefijzer Bocht. Het is nog een flinke tippel in deze hitte door een heuvelachtige stukje desert met mul zand, maar het is de moeite waard. Eenmaal aangekomen bij het uitkijkpunt kijken we vol verbazing naar de Colorado, die zich ruim 300 m lager inderdaad als een hoefijzer om een rotsformatie kronkelt. Zonder groothoeklens krijg je ‘m echt niet op de gevoelige plaat vastgelegd. Het is een fenomenaal gezicht! Fenny staat op een hoge rots en ziet pas later op de foto hoe hoog die wel is!
In Page doen we snel wat inkopen in een enorme Walmart supermarkt, die zoals de meeste supermarkten uitpuilt van de artikelen (niet alleen levensmiddelen, maar ook kleding, fietsen, electronica, enz.). Opvallend wederom het heerlijke fruit, waaronder prachtige glimmende appels en uien, cupmaat B! Alles is hier BIG! Bij de kassa schiet het niet echt op, want vóór ons doet een mormonenfamilie (waarvan vrouw en kind gekleed gaan in zeer ouderwetse, kuise kleding met dito haardracht) waarschijnlijk inkopen voor het hele dorp.
Wat later rijden we over de brug bij de Glen Canyon Dam, die het water van het enorme Lake Powell stuwmeer tegenhoudt. Iets minder groot dan de Hoover Dam weliswaar, maar zeker indrukwekkend. We rijden vervolgens Utah binnen en de natuur verandert weer direct. Een uur lang rijden we langs de Vermillion Cliffs en komen vrijwel geen auto tegen.
In Kanab checken we in bij Aikens Lodge en gaan nog even op bezoek bij Denny’s Wigwam (www.dennyswigwam.com), een schitterende winkel met unieke western kleding, moccasins, cowboy laarzen, pistolen, enz. Kanab is sowieso een leuk stadje met een rijke ‘western movie’ geschiedenis. Sinds de 20- en 30-er jaren van de vorige eeuw zijn hier meer dan 100 cowboyfilms, TV-series en documentaires opgenomen. Bekende films zijn o.a.: Mackenna’s Gold, Gunsmoke, The Outlaw Josie Wales, The Lone Ranger en How The West Was Won. De omgeving leent zich er dan ook prachtig voor.
We besluiten de dag met een lekker diner in Houston’s Trails End restaurant, waarvan de eigenaars trots op hun menukaart vermelden, dat ze in 2007 de eer hadden First Lady Laura Bush en haar gevolg te hebben mogen bedienen. En nu dus ook nog Jur en Fenny from Holland! De Houston’s Chicken Fried Steak Dinner en de Chicken Apple Pecan Salad smaken inderdaad overheerlijk.
Daarna gauw terug naar het motel. Het hier weer een uur later, dus laat op bed en vroeg er weer uit. Sleep well!

• 06 Oktober 2012 - 10:40

Mark:

Hoi Jur & Fenny,

Wat weer een geweldige avonturen, prachtige verhalen ( die overigens véél te lang zijn, kan de tijd er niet voor vinden om alles te lezen, haha) en schitterende foto's! Geniet nog lekker samen!

See ya later!

• 06 Oktober 2012 - 11:49

Fred:

Niks d'r van Mark Pepping! Niks te lang; mooi zo houden.
    Ideaal leesvoer op de IPad/IPhone, waar dan ook

• 06 Oktober 2012 - 14:33

Jan L:

Lake Powel zijn we ook geweest. Als je daar binnen komt zie je een lange rij kerken van allerlei pluimage op een rij in dezelfde straat naast elkaar. De één verkondigd nog beter dan de ander hahahaha. Ja en dan weer de vraag waar komt al dat water vandaan bij die dam. Een boottocht met een speedboot over de Colorado-river is een aanrader. Dan kijk je er vanaf het water tegen aan.
    Veel plezier verder. Groeten aan Witte Veder en Old Shaterhand.
    Sheriff John Stone

• 06 Oktober 2012 - 20:58

Trudy Kwast:

Hello cowboy en cowgirl,

Jur, ik wist allang dat je geweldig was met muziek; maar wat een enorme, leuke schrijver ben je.
    Is het zo, dat Fenny de auto bestuurt en jij tijdens de autorit alles op schrijft>?

Man geweldig en met ook alle details.
    Super foto's! k zag een man zitten, heeeeeel erg hoog op de berg, dat wast jij toch niet, gefotografeerd door Fenny met supertelelens?

Gelukkig hebben we digitale fotografie , moet je niet aan denken, steeds nieuw rolletje erin en foto'a inplakken!
    Veel plezier verder en geniet!!

Trudy Kwast