MONTEZUMA’S REVENGE! - Reisverslag uit Holbrook, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu MONTEZUMA’S REVENGE! - Reisverslag uit Holbrook, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

MONTEZUMA’S REVENGE!

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

29 September 2012 | Verenigde Staten, Holbrook

MONTEZUMA’S REVENGE!
(zaterdag 29-9-2012)

Als eerste gaan we vandaag naar Fort Verde, gelegen in het plaatsje Camp Verde. Er vlakbij is vandaag een Farmers Market: mensen uit de omgeving bieden hun groente, fruit en eigengemaakte kunst te koop aan in een open barn (schuur). Het is allemaal zeer gezellig en gemoedelijk, het geheel wordt opgevrolijkt door een zingend echtpaar van een jaar of 80 dat zich begeleid op gitaar en contrabas, de grootste countryhits komen voorbij.
Het fort zelf is redelijk goed ‘geconserveerd’. Het beeld van een fort zoals we dat voor ogen hebben uit de Westerns is heel anders. Het huidige fort werd gebouwd in1871 en ingezet om de vrede met de indianen te bewaren. Het omvatte meer dan 20 gebouwen die rond een parade terrein lagen. Net zoals vele andere militaire posten uit die tijd, is dit fort nooit door een wal of houten verdedigingswerk omringd geweest en ook nooit aangevallen. Een aantal gebouwen is nog in vrijwel originele staat te bezichtigen en er is een museum. De dames die het park beheren zijn zeer aardig en informatief.
Een van hen: “Hello love, let me guess: you’re from Arizona, aren’t you? A real Arizona Husky?!’ zegt ze, nadat we even gepraat hebben en zij mijn outfit (incl. cowboy hoed) bestudeerd heeft. De verrassing mag er zijn, wanneer we vertellen uit Eelde (of all places) te komen. Hilarisch! Als genoegdoening en klap op de vuurpijl mag ik mij in een originele US Army Cavalry outfit uit 1880 hijsen en laten fotograferen: Lt. Eckhardt, 1st Cavalry K Company! John Wayne is er niks bij!
We verlaten Fort Verde en rijden naar het dichtbij gelegen Montezuma Castle National Monument. Om de een of andere reden is de entree vandaag gratis, net wat voor ons zunege Drenten. Vanaf het bezoekerscentrum loopt een pad langs de voet van een rotswand. Hier zien we klifwoningen, gebouwd door de Sinagua Indianen rond het jaar 1400. Deze werden in de jaren 1850 ontdekt en men dacht dat het een kasteel van Azteekse vluchtelingen was, die het gebouwd hadden voor hun keizer Montezuma. Dit was uiteraard een vergissing, maar de naam is gebleven. In de kalkstenen rotswand is een gebouw van steen en mortel van vijf verdiepingen hoog gebouwd. Er zijn 20 kamers waar 50 mensen konden wonen. De overhangende rotswand beschermt het gebouw tegen de regen. In een ander deel van de rotswand zijn de resten van een nog grotere woning gevonden. Vanwege de kwetsbaarheid van kalksteen zijn de kamers helaas zelf sinds 1951 niet meer toegankelijk voor publiek.
Wat later rijden we de freeway op naar Flagstaff en draaien aldaar de Interstate 40 op richting Albuquerque. Langzaam verandert de natuur weer. De bossen verdwijnen en we zien een eindeloze uitgestrekte hoogvlakte, de prairie. Na zo'n 35 mijl nemen we de afslag naar de Meteor Crater, een gigantische krater midden in een verder overwegend vlak landschap.
Deze krater is 50.000 jaar geleden ontstaan, toen de Canyon Diablo meteoriet de atmosfeer de binnenkwam en hier is ingeslagen. De meteoriet had een diameter van ongeveer 50 meter en een gewicht van zo’n 300.000 ton. De inslagsnelheid was 18 km per seconde, oftwel 65.000 km/u. De krater is 173 meter diep, en heeft een diameter van 1200 meter. De kraterrand steekt ongeveer 30 meter boven de omringende vlakte uit. De NASA heeft de krater diverse malen als oefenplek voor ruimtevaart expedities gebruikt.
Het waait er flink, daar is het personeel aan gewend: als je bij ingang vraagt of het hier altijd zo winderig is, krijg je meestal als antwoord: "Oh no, sometimes it's worse!"
Vervolgens rijden we door naar Winslow, een klein plaatsje even van de snelweg af aan de Route 66, dat de grootste bekendheid kreeg door de 70-er jaren Eagles hit "Take It Easy" van Jackson Browne:
Well, I'm standin' on a corner in Winslow, Arizona
It's such a fine sight to see
It's a girl, my Lord in a flatbed Ford
Slowin' down to take a look at me
Natuurlijk gaan ook wij even naar de betreffende corner (hoek) van de Route 66 en de North Kinsley Av. en net als alle andere toeristen gaan we op de foto met Jackson Browne, die daar in brons gegoten staat als een gitarist met een 'cowboy' vest aan. De gevel achter het beeld lijkt op de zijgevel van een huis, maar is slechts een muur waarop decoratief gedeeltes van de tekst van Take It Easy worden uitgebeeld. In de winkel er tegenover wordt de hele dag Eagles muziek gedraaid. Fenny zoekt een leuk Route 66 tasje uit. Wanneer ik afreken zegt de dame achter de toonbank:
“Let me guess: you’re from Down Under (Australia), aren’t you?
– ‘No!’
“Well, New Zealand then! I can tell by your hat!”
-‘No! We’re still from Eelde!’
We verlaten Winslow, waar net het jaarlijkse Eagles feest wordt gevierd. Zonder dit lied was het plaatsje, toonbeeld van verlatenheid, waarschijnlijk al lang een ghosttown geworden.
Onze volgende stop en eindpunt van de dag is Holbrook, een stadje vrijwel enkel bestaand uit wat huizen, winkels en een kilometers lange weg met motels en (drive in) fastfood restaurants. De uitgestrektheid is niet te beschrijven. We checken in in het Travelodge Motel, zoals altijd heel vriendelijk verwelkomd (coffee, American cookies) en gaan op zoek naar een eettent. Alsof de duvel er mee speelt: op nog een 100m: een Denny’s!!! Heerlijk gegeten (cranberry/appel salade met geroosterde kip, pecan nootjes en een heerlijke balsamico dressing). Gezond, hè? En heel bijzonder (want in de meeste restaurants wordt geen alcohol geschonken): een pilsje er bij! (Miller Light) …. GOED BEZIG!!!
Terug op de kamer kom ik er achter dat m’n USB-verbindingskabeltje (tussen fototoestel en laptop) weg is. Shit! Dan kan ik de foto’s niet overzetten en op internet zetten!Vergeten in de vorige hotelkamer? Verstommeld? Nauwelijks voor te stellen! Hier spelen duistere krachten. Montezuma’s revenge?

• 01 Oktober 2012 - 10:44

Gerard En Lena:

Hoi wereldreizigers,

Prachtige verhalen en bijbehorende beelden!
    Leuk om in boekvorm te gieten?
    Veel pleziek en keep the stories and photo's coming....

• 01 Oktober 2012 - 10:46

Gerard En Lena:

Plezier moest dat natuurlijk zijn....

Eddy:

Elke ochtend weer een goed leesbaar, spannend en leerzaam verhaal in je in-box, opgeluisterd met interessante foto's. Wat wil je nog meer behalve mooi weer? Jur bedankt en ga vooral door.

• 01 Oktober 2012 - 14:53

Hilda Kemkers:

Hallo vakantiegangers!!!
    Wat geweldige verhalen en prachtige foto's. Leuk om te lezen en te bekijken.
    We wensen jullie nog heel veel plezier en geniet ervan en van elkaar. We blijven jullie verhalen volgen.
    Groetjes van ons vijven.
    Liefs Hilda

• 01 Oktober 2012 - 15:42

Jan "Maaskant\:

Hoi
    Zo te lezen hebben jullie het druk. Vroeg op lekker ontbijt
    Veel te zien.Mooi weer Mooie verhalen
    en
    3 punten in de knip
    Nog veel plezier
    Groetjes

• 02 Oktober 2012 - 00:25

KOOs:

Alles klopte, maar ik heb de tunnels en caves gemist. Amiga forever...