LOST IN VEGAS - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu LOST IN VEGAS - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

LOST IN VEGAS

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

25 September 2012 | Verenigde Staten, Las Vegas

LOST IN VEGAS
(maandag 24-9-2012)

Op tijd vertrokken uit Barstow op weg naar Las Vegas, de weg blijft stijgen al heb je het zelf niet zo zeer in de gaten, je ziet het aan de vrachtwagens op de speciale vluchtstrook en voelt het in je oren. Plots doemt (weer) een droog zoutmeer op en in de verte zie je de eerste casino’s (Whiskey Pete, Primm’s en Buffalo Bills) op de grens van Nevada, de staat waar in tegenstelling tot de meeste USA staten geen gokverbod is.
Bij Buffalo Bills (een groot resort/casino) nemen we even een lunchje en wat later zijn we al weer op weg naar de ‘city of sin’, Las Vegas (dat Spaans is voor: de weiden). De enorme casino’s doemen op. We rijden de W Tropicana Avenue, waar we ons hotel opzoeken. We hebben geboekt in The Orleans (www.orleanscasino.com). Dit vrij nieuwe hotel, opgezet in (inderdaad) New Orleans sferen, ligt een kleine mijl van de Strip, de bekendste straat in Las Vegas. Het heeft los van de vele slotmachines (gokkasten), poker-, roulette- en craptafels1885 kamers, 14 restaurants en vele andere faciliteiten, waaronder 70 bowlingbanen, een zwembad, een theater en een Arena, waar naast concerten, ook boks-, ijshockey- en basketballwedstrijden gespeeld worden, alsmede rodeo. De arena biedt plaats aan 9000 personen.
We checken in en kiezen een kamer op de 4e verdieping (5th floor). We mochten ook wel op de 18e, maar dit vinden we al hoog genoeg. Het is een prachtige kamer met een super kingsize bed, bank, stoelen, bureau, airco, flatscreen, koffie- en theefaciliteiten, kluis, badkamer, enz. en heeel wat groter dan onze woonkamer thuis! We kijken uit op de Strip en zien in de verte Caesars Palace, Excalibur, Luxor en Mandalay Bay liggen.
Na het hotel verkend te hebben en zowaar $ 20 aan prijzengeld aan een one-arm-bandit (=gokkast) te hebben ontfutseld na een inleg van 1 enkel groen flapje, gaan we met de gratis shuttlebus naar de Strip om even een eerste indruk te krijgen. Fenny kijkt haar ogen uit. Aaf had volkomen gelijk toen ze schreef: “Ik schat dat vrouwe Krijthe de heule dag met de gaper open lop!”
We lopen langs de Strip (10-baans dwars door de stad) en gaan een aantal resorts binnen (Excalibur, opgezet als sprookjeskasteel, 4000 kamers – MGM’s grootste hotel/casino ter wereld, 5000 kamers, Caesars Palace, opgezet als Romeins paleis, Bellagio, Paris, New York-New York). Het ene is nog groter dan het andere, je kunt je er geen voorstelling van maken wanneer je het niet gezien hebt. Alles is super de luxe, een en al marmer, gigantische beelden, lichtreclames, enz., enz. Elk casino heeft naast de gokfaciliteiten ook winkels en entertainment, zo treedt bij MGM David Copperfield op, bij de Flamingo Donny & Marie Osmond en bij Caesars Palace Rod Stewart. Wat ook opvalt is dat het overal superschoon is, je vindt echt geen papiertje, kauwgum of peuk op de grond. Op ‘littering’ (afval weggooien) staan overigens in de USA zware boetes. Op de snelwegen zelfs tot $ 2000.
Na bij Excalibur het avondbuffet gebruikt te hebben, brengt de shuttlebus ons terug naar het hotel. Fenny is volledig verdwaasd door alle indrukken: wanneer ze even ijsklontjes gaat ‘tanken’ op de verdieping blijft ze wel erg lang weg. Ik ga toch maar es op zoek. Gelukkig maar, ze was verdwaald, wist het kamernummer niet meer en had haar tasje met mobiel ook niet bij zich om me te bellen. Ze stond nog net niet te ‘blèrren op gang’ (zoals ze zelf zei)! Lost in Vegas! … en dat nog wel in het hotel! De laiverd!
Gauw pitten (in het super kingsize bed), het was een vermoeiende dag. Buiten en binnen gaat alles gewoon 24 uur door, maar wij gaan op 1 oor.
Voor de liefhebber nog een klein beetje van internet geplukte wetenswaardigheden over Las Vegas:
Las Vegas is gesticht in 1905 en werd in 1911 officieel een stad. Het is vooral bekend vanwege zijn extravagante hotels en casino's. Las Vegas is te herkennen aan de vele neonverlichtingen en de skyline is al vanaf grote afstand herkenbaar vanuit de omliggende woestijn. Tegenwoordig is de stad de grootste stad van Nevada met een inwonertal van 583.000 in 2010 en een inwonertal voor de gehele agglomeratie van bijna twee miljoen. De stad mét omringende gemeenten zoals Henderson behoort tot de snelst groeiende steden in de Verenigde Staten.
Tot voor 1850 werd de plaats waar Las Vegas vandaag ligt, bewoond door de Indianenstam Paiutes. Toen was het gebied niet meer dan een tussenstop voor handelaars en ontdekkingsreizigers op weg naar Californië. Het waren de Mormonen die vanaf de jaren 1850 de eerste structuren van de stad oprichtten. Ze bouwden er een fort, dat later tot een ranch werd uitgebouwd. Na verloop van tijd verlieten de Mormonen hun nederzetting en keerden terug naar Utah.
In 1905 werd het gebied dat vandaag downtown Las Vegas is, in 1200 percelen verdeeld en verkocht aan kolonisten en investeerders. Dat wordt als geboortejaar van de stad beschouwd, want van dan af werden hotels, huizen, scholen en een ziekenhuis aan sneltempo uit de grond gestampt. Dankzij het treinnetwerk kende de stad een bloeiperiode met tal van reizigers die er op weg naar hun eindbestemming een tussenstop maakten.
In 1931 werd de Hoover Dam gebouwd, wat de tewerkstelling in de streek tijdelijk de hoogte in joeg. In datzelfde jaar werd in Nevada ook het gokken gelegaliseerd, dat al jaren heel populair was in de vele bars en pubs, en de wet op scheiding versoepeld. Dat eerste zorgde ervoor dat in 1941 het eerste casino van de stad het daglicht zag. Een nieuwe golf van investeerders vond hierop de weg naar de stad en grote casino’s schoten als paddenstoelen uit de grond.
Ook Wereldoorlog II betekende een boost voor de economie van Las Vegas aangezien er een luchtmachtbasis opgericht werd. De tewerkstelling en inkomsten van de stad namen sterk toe. De verdere verbetering van het transportnetwerk maakte dat Las Vegas een van de populairste vakantiebestemmingen van het land werd.
Sinds jaren is de sky the limit wat de uitbreidingsmogelijkheden van de stad betreft. Het aantal hotels is in de voorbije twee decennia alleen maar toegenomen. 19 van de 20 grootste hotels ter wereld zijn in deze stad terug te vinden. Las Vegas heeft een jaarlijks bezoekersaantal van meer dan 33 miljoen en de jaarlijkse inkomsten liggen op meer dan $ 5 miljard. Hoewel gokken ondertussen in alle staten van Amerika is toegelaten en Atlantic City op dat vlak als concurrent van Las Vegas kan worden beschouwd, lijkt de stad hier op geen enkel vlak onder te lijden, integendeel, de populariteit is nog steeds stijgende.
Las Vegas is dan ook een stad waar alles mogelijk is. Het aanbod is duizelingwekkend en men lijkt er elke keer weer in te slagen de grenzen van het mogelijke te verleggen. Je kunt het namelijk zo gek niet bedenken, of ergens in Las Vegas bestaat het.
Enkele feiten op een rijtje:
1905 Op 15 mei 1905 wordt de stad Las Vegas opgericht.
1926 Eerste commerciële vlucht, Western Airlines.
1931 De bouw van de bekende Hoover Dam zorgt ervoor dat het bewonersaantal van de stad omhoog schiet.
1935 Hoover Dam is eindelijk klaar.
1940 De bevolking van Clark County groeit naar 16.414 (Las Vegas - 8422).
1941 `The Mother of The Strip´ El Rancho Vegas opent haar deuren. Het El Cortez Hotel opent in het centrum van Las Vegas. 19 jaar later wordt El Rancho volledig verwoest door een brand.
1942 Last Frontier Hotel opent zijn deuren (later genaamd New Frontier en Frontier).
1946 De beruchte Bugsy Siegel opent het bekende Flamingo Hotel.
1950 Clark County bevolking 48.289. (Las Vegas – 24.624.)
1960 Clark County bevolking 12.7016. (Las Vegas – 64.405)
1966 Howard Hughes komt tot leven in The Desert Inn.
1969 Elvis opent het Las Vegas Hilton.
1970 Clark County bevolking 273.288. (Las Vegas – 125.787.)
1976 Ceasars Palace opent zij deuren.
1980 Clark County bevolking bereikt de 463.087 inwoners (Las Vegas – 164.674)
1989 The Mirage opent op 22 november met 3.039 kamers.
1990 Clark County bevolking nu 741.459 (Las Vegas – 258.295.) Het Excalibur resort opent 19 juni met 4.032 kamers.
1993 Treasure Island Hotel opent op 27 oktober met 2.900 kamers.
MGM Grand Hotel en Theme Park opent 18 december, met 5.005 kamers tot op heden de grootste hotel en casino ter wereld!
1994 Buffalo Bill in Primm en Boulder Station Casino worden geopend. De plannen voor de bouw van New York - New York Hotel Casino op het kruispunt van de Strip en Tropicana Avenue wordt aangekondigd door MGM Grand en Primadonna Resorts.
Downtown Fremont Street is permanent gesloten voor auto - verkeer op 7 september.
Vier luchtbruggen worden gebouwd op het kruispunt van Tropicana Boulevard en de Las Vegas Strip.
1995 Het eerste Hard Rock Hotel opent haar deuren op 10 maart. De bouw van een monorail ter waarde van $25 miljoen is van start gegaan tussen The MGM Grand en het Bally's Hotel op 14 juli.
ITT Corp koopt Caesars World Inc voor $ 1,7 miljard, met inbegrip van Caesars Palace op de Las Vegas Strip.
De bouw begint van Steve Wynn's $ 1,7 miljard kostende Bellagio, gelegen op het kruispunt van Flamingo Road en de Las Vegas Strip.
Circus Circus Enterprises koopt de Hacienda en de omliggende 100 hectare.
Het gezicht van het centrum van Las Vegas veranderd voor altijd met de opening van de Fremont Street Experience.
Las Vegas ontvangt 29 miljoen bezoekers per jaar.
1996 Er wordt $13 miljoen uitgegeven om de strip te verfraaien. Bloemen, planten en kunstwerken worden aangekocht.
Siegfried en Roy vieren hun 15.000e Las Vegas optreden.
Stratoshere Tower, de hoogste observatietoren ten westen van de Mississippi rivier, opent op 30 april.
Hilton Hotels Corp nemen Bally's Entertainment Corp over, moederbedrijf van het Bally $ 3 miljard.
Monte Carlo resort en casino opent zijn deuren.
The Sands Hotel, wordt na 44 jaar op 30 juni gesloten.
29,6 miljoen mensen bezoeken Las Vegas in 1996;
kansspelen bruto inkomsten $ 7,45 miljard.
1997 New York - New York Hotel Casino opent op de Las Vegas Strip op 3 januari. De eerste dagen werd het resort al door 100.000 mensen per dag bezocht.
Op de grond van het Sands hotel begint de bouw van het luxe Venetian hotel met de bekende Venetiaanse grachten en gondels.
De eerste non - stop commerciële vlucht vanuit Frankfurt International Airport in Duitsland landt op 7 mei.
Caesars Palace opent 35 nieuwe winkels, winkels en restaurants (Forum Shops).
1998 Bellagio, één van de duurste hotels ter wereld ($ 1,7 miljard) opent op 15 oktober.
Een 66 - jarige wint in Las Vegas een totaal van $ 27,58 miljoen op de Megabucks jackpot in het Palace hotel station.
Jaarlijks bruto inkomsten Las Vegas $ 8,1 miljard.
Jaarlijks aantal bezoekers van Las Vegas in totaal 30,6 miljoen.
1999 Mandalay Bay Resort opent 2 maart met 3.300 kamers.
Paris Las Vegas Casino Resort opent 1 september.

• 27 September 2012 - 07:25

Aaf:

Wat een heerlijk feuilleton...hmmm. De regen klettert tegen de ramen, de hond kijkt me vragend aan(jahaaa we gáán zo...) en in gedachten zie ik jullie tussen de neonlights lopen in Vegas, wat more do you want. O, einde mijmeringen, de plicht roept. Keep the money in the pocket guys! Enyoy.

• 27 September 2012 - 12:18

Harmtje:

Haha, weer een geweldig verslag, dat met de gaperd open lopen zit in de familie, ik kan me helemaal voorstellen hoe ze zich voelt. Ik had dat al toen ik met Netty in Seattle was. Het is zo'n totaal andere wereld daar en dan is Vegas wel heel erg over the top. Geniet nog maar lekker en blijf je verbazen.

Groetjes Harmtje

• 27 September 2012 - 16:41

Roelie:

Jur!!!Je moet haar wel weer meenemen hoor!!!!!,niet kwijtraken haha,Lieve Fenny,wat een supervakantie,de vakantie van je leven!Leuke foto s!Have fun!XXX

• 27 September 2012 - 17:16

Jan L:

Straks nog even de rollercoaster in Jur boven aan de top dan heb je helemaal een mooi uitzicht over the city, geweldig om daar te zijn hé. Je kijkt je er de ogen uit en denkt dit kan niet waar zijn. Je rijdt door een woestijn en dan ineens Fata Morgana. Las Vegas doemt voor je op. Onwerkelijk en niet te geloven als je er inderdaad niet geweest bent.

• 27 September 2012 - 23:28

Griet&piet:

zeg Jur, door al dat geschrijf (heel mooi hoor!!) krijgt Fenny toch wel de aandacht die ze behoort te krijgen!!??

• 28 September 2012 - 11:39

Netty Pijpker:

Super dit alles te lezen.. Het is gewoon mee genieten..! Prachtig verslag Jur en Fenny.. Enjoy de rest of the journey..!! liefs Netty