Spektakel in het Tabernakel! (dag 12) - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu Spektakel in het Tabernakel! (dag 12) - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

Spektakel in het Tabernakel! (dag 12)

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

25 Mei 2014 | Verenigde Staten, Salt Lake City

Zondag 25 mei 2014

We zijn op tijd op, want … het is zondag en we gaan naar de kerk! Speciaal voor de gelegenheid doe ik maar een net wit overhemd aan, hetgeen later een schot in de roos blijkt te zijn, omdat 75% van de mannen er daar zo bij loopt.
Salt Lake City, de hoofdstad van de staat Utah en gelegen aan de oostkust van het Great Salt Lake (het Grote Zoutmeer), werd op 24 juli 1847 gesticht door 143 mannen, 3 vrouwen en 2 kinderen. Het waren Mormoonse pioniers die trachtten te ontsnappen aan geloofsvervolging. Op de bewuste ochtend sprak Brigham Young, die de groep Mormonen (Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen) leidde na de dood van hun kerkvader Joseph Smith Jr., de historische woorden: "Dit is de plek!". Hij verwees daarbij naar een visioen dat hij zou hebben gehad, waarin hem werd verteld waar de Mormonen zich moesten vestigen. Thans is Salt Lake City niet alleen de hoofdstad, maar inmiddels ook uitgegroeid tot de grootste stad van Utah met bijna 200.000 inwoners. De stad zelf heeft een rechthoekig stratenstelsel waarbij de meeste straten precies van noord naar zuid, of van oost naar west, lopen. Het beginpunt van het stratenstelsel is de zuidoosthoek van Temple Square, de locatie van de Salt Lake City tempel. De straten zijn, zoals in bijna alle grote Amerikaanse steden zeeeeeer breed. Bij de aanleg er van ging men er vroeger van uit, dat een wagen met 8 paarden ervoor met gemak moest kunnen keren.
Wanneer je de stad nu bekijkt met zijn prachtige gebouwen, is het haast niet voor te stellen, dat er ruim 150 geleden nog niets stond in deze desolate omgeving.
Het centrum ligt niet ver van ons hotel. Het is ontzettend rustig op straat, we parkeren onze auto en lopen naar Temple Square, een groot park, dat behalve de Salt Lake Temple verschillende gebouwen omvat, die alle een functie hebben binnen de Mormoonse kerk, waaronder 2 Visitors Centers, de Assembly Hall, het Church Office Building en het beroemde Tabernacle. Van uit hier wordt al 85 jaar elke zondagmorgen een live broadcast (‘Music And The Spoken Word’) uitgezonden, tegenwoordig naar ruim 2000 radio-, tv- en kabelstations. Het gebouw in de vorm van een omgekeerde boot biedt (incl. het koor) plaats aan 7000 mensen en iedereen is welkom. Vanmorgen zal het groot orkest + het koor, bestaande uit 180 mannen en 180 vrouwen een ‘optreden’ verzorgen. We zijn mooi op tijd en sluiten aan in de rij. Rond 8.30 uur gaan de deuren open. We worden uitermate vriendelijk ontvangen en hebben zowaar een van de beste plekken (ereloge op het balkon). Zouden ze vernomen hebben dat de dirigent van het voormalig Eelder Shanty Choir aanwezig zou zijn (hihi)?
Een paar vriendelijke vrijwilligsters geven nog wat uitleg en willen ons graag even op foto vast leggen. Koor en orkest zijn nog aan het repeteren, de akoestiek in de enorme zaal is fantastisch! Tjonge, wat een geluid, wat een orkest en wat een fantastisch koor! Het immense orgel tegen de achterwand telt 11.623 pijpen!
Wanneer de uitzending begint is het muisstil. Daarna brengt het Mormon Tabernacle Choir & Orchestra een aantal prachtige nummers ten gehore, waaronder de Battle Hymn Of The Republic (Glory Hallelujah). Ontroerend mooi en ongelofelijk indrukwekkend! Het gesproken woord is kort en vanwege Memorial Day (morgen) voornamelijk gericht op helden uit de 2e Wereldoorlog. Exact een half uur later is alles voorbij, er wordt niet met de pet rondgegaan en de vele vrijwilligers helpen je graag verder, bijvoorbeeld als gids. Buiten staan ze voor je klaar en geven uitleg in 40 verschillende talen.
We maken een wandeling door het park, bezoeken beide Visitors Centers en daarna het aan de overzijde gelegen Conference Center, eigenlijk het belangrijkste gebouw van de Mormonen. In de zomermaanden treedt hier in het auditorium het koor met orkest op in een ruimte die plaats biedt aan 21.000 mensen. Het heeft een ‘zwevend’ balkon! Een vriendelijke vrijwilliger leidt ons door het enorme gebouw. Het dakterras is een bijzonderheid op zich, met beplanting en wel en een oppervlakte (schrik niet!) van 130.000 vierkante meter. Tenslotte bezoeken we nog het museum. Wat een prachtige gebouwen en alles gerund door vrijwilligers van deze kerk! Overal is het superschoon en keurig onderhouden. Opvallend ook: nergens wordt entree gevraagd en ‘tips’ zijn uit den boze.
Inmiddels beginnen onze magen behoorlijk te knorren. Gauw op zoek naar een eettent en even lekker smikkelen. Het is prachtig weer, zo’n 25 graden met een strakblauwe hemel.
Als amateur genealoog zou ik nog dolgraag een bezoek brengen aan de Family History Library. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen heeft een wereldwijde reputatie op het gebied van genealogisch onderzoek. In de periode 1950-1970 hebben de Mormonen overal in de wereld kerkboeken, archieven van de burgerlijke stand, enz. op microfilm vastgelegd. In de Library hebben ze nu de grootste collectie genealogische gegevens ter wereld met meer dan 2.5 miljoen genealogische gegevens op microfilm. De originele films zijn veilig opgeborgen in een grot, zo’n 30 mijl buiten Salt Lake City.
Helaas is de Library vandaag (zondag) dicht en morgen is het Memorial Day, dan is ook alles dicht. We zullen dit bezoek dus moeten schrappen, jammer genoeg.
Wel brengen we vanmiddag nog een bezoek aan het State Capitol gebouw, vanwaar Utah bestuurd wordt. Het is een werkelijk schitterend gebouw, dat op het Capitool in Washington lijkt. Je kunt er zo binnen lopen. Helaas is de bus met Chinezen net vóór ons gearriveerd. Wat weer een ellende, in alle standen op de raarste plekken (zoals in bloemperkjes liggend) moeten ze zelf gefotografeerd worden, met de lulligste fototoestelletjes die je maar kunt bedenken (over de iPads maar gezwegen). Verder hebben ze geen greintje fatsoen, sjouwen zó voor je langs als je zelf een foto wilt maken, nemen foto’s tegen de zon in met flits, blijven minutenlang in beeld wanneer jij een foto wilt maken, onderwijl heftig onverstaanbaar kwetterend en last but not least: ze zien er niet uit! (stomme kleren, stomme schoenen en dito zonnehoedjes). Terug naar de keuken en kroepoek bakken graag!
Funny Fenny & Jurry the Jerk besluiten de dag bij ons aller Denny’s, want we moeten er niet aan denken vanavond ook nog met stokjes te eten!

• 27 Mei 2014 - 11:35

Netty Pijpker:

He lieverds... Heb alles voor Geert uitgeprint...En we genieten er van.. Vooral ook alle extra info.. !!
    Het gedrag van Chinezen is zeer herkenbaar .. Hebben wij ook zo ervaren.. De keer dat ik zus Harmtje in the USA was.. gingen we samen met de Veerboot van Seattle naar Vancouver-island.. Bij de haven aankomende.. waren er alleen maar grote aantallen Chinezen te zien.. Een droge opmerking van Harmtje. Weet je zeker dat we in Canada- Vancouver island zijn aangekomen?? Schaterlachen...!

• 27 Mei 2014 - 19:52

Fred:

Da's even pech Jur, dat je daar niet naar binnen kon. Maar misschien wel beter zo voor jou, Fenny? De rest van de dag in de stoffige archieven...

• 27 Mei 2014 - 21:02

Geesje:

Hallo Jur en Fenny
    Een berichtje uit Noorwegen. Wij zitten nu in Trysil. Het is hier prachtig weer en helaas is hier een overstroming geweest. Gelukkig merken wij er niets van.
    Morgen gaan we verder naar Roros een oud mijnwerkersdorp.
    De groeten van
    Huib, Henny, Herman en Geesje.

• 27 Mei 2014 - 22:54

IDAKLUIN:

WIJ HOPEN DAT ALLES GOED IS IDA

• 28 Mei 2014 - 00:25

KOOs Hindriks:

Verzoeknummer: Een foto van die Chinezen plies.