LET’S GO TO SAN FRANCISCO - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu LET’S GO TO SAN FRANCISCO - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

LET’S GO TO SAN FRANCISCO

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

15 Oktober 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

LET’S GO TO SAN FRANCISCO
(maandag 15-10-2012)

We vertrekken rond 9 uur en rijden verder over Highway 1 North langs de kust. Prachtige uitzichten en stranden om te surfen. Bij Pigeon Point stoppen we even om de vuurtoren op de foto te zetten. Wanneer we weer op pad zijn, zien we aan de andere kant van de weg regelmatig ‘pumpkin farms’. Heel Amerika is nu al in de ban van het Haloween feest op 31 oktober en daar horen pompoenen bij! Bij een van de farms (Arata’s Farm) nemen we een kijkje. Een schoolbus heeft er net een lading kinderen gedropt, die op allerlei manieren vermaakt worden. Uiteraard kun je er pompoenen in alle soorten en groottes kopen. Bij de ingang heten een paar heksen je welkom, de één komt me wel erg bekend voor!
Wat later rijden we door het prachtige Half Moon Bay. Ook hier zijn de meeste huizen al versierd voor het Haloween feest. Eén bewoner heeft zelfs een compleet kerkhof met zombies in de tuin (zie foto). We brunchen even bij een wegrestaurant. De lieftallige serveerster geeft ons nog 2 bekers (verse) koffie mee voor onderweg, terwijl ze al 3x bijgeschonken had. Amerikaanse vriendelijkheid ten top!
Bij Pacifica slaan we rechtsaf en rijden door de bergen naar San Bruno (South San Francisco), waar we de laatste 3 nachten zullen doorbrengen in het Citi Garden Motel. Juist ja, Citi in plaats van City, de Chinese uitstraling zegt verder genoeg, maar het is een net motel met mooie entree, business center en lounge. De kamers zijn echte motelkamers op een enorm terrein, met een tuin in het midden. De afstand naar San Francisco Airport is slechts enkele mijlen.
We maken een rit door San Francisco en rijden over de Bay Bridge, een van de bruggen over de baai. De brug is vijf-baans eenrichting verkeer, boven rijden de auto’s van de andere kant, zeer imposant! Via Berkeley, waar zich de bekendste universiteit van Californië bevindt, rijden we om de noordkant van de baai en steken via de Richmond Bridge ($ 5 tol) de baai weer over. Aan de andere kant ligt hier de beruchte San Quentin gevangenis (remember Johnny Cash), de oudste en de beruchtste gevangenis van California, gebouwd in 1852 door de gevangen zelf. Hier bevinden zich ook Californiës enige dodencellen.
Daarna rijden we terug naar San Francisco via Sauselito, van oorsprong een kunstenaarsdorp, maar inmiddels uitgegroeid tot een jachthaven voor de rijkere bewoners van San Francisco en omgeving. Vlak voor de Golden Gate Bridge rijden we omhoog naar Point Diablo en Point Bonito om te genieten van het schitterende uitzicht op voornoemde brug en de skyline van San Francisco. De beroemde, roodgekleurde, Golden Gate Bridge is een hangbrug over de gelijknamige zeestraat, de Golden Gate, die het schiereiland van San Francisco met het ten noorden van de zeestraat gelegen Marin County verbindt. De brug is 227m hoog en hoog genoeg om de grote zeeschepen er onder door te laten varen om zo de baai en de haven van San Francisco te bereiken. De brug is ruim 3 km lang, 27m breed en overspant 1280m water. Hij hangt aan kabels van ongeveer 1m in doorsnee. In 1937 werd hij officieel in gebruik genomen. Wat een brug, gigantisch!
Na de fotosessie rijden we over de brug ($ 6 tol) weer naar het zuiden, dwars door het Golden Gate Park. Het is bijna spitsuur en behoorlijk druk op de weg. Het daast Fenny voor de ogen, maar ik vind het prachtig rijden en zonder problemen komen we weer bij ons motel aan.
We genieten nog even van het (aan het hotel vastzittende) Beijing Buffet met wel heeeel veel keus! Alleen …. geen kloepoek bij!
Morgen en overmorgen gaan we nog meer genieten van San Francisco, wat ons vast niet zwaar zal vallen. San Francisco is een bijzondere stad, waar veel te beleven valt. Ooit was het de bakermat van de Gold Rush en .... de Flower Power. Mij, als ouwe hippie, ligt ie dus sowieso na aan het hart en voor Fenny geldt dat ‘San Francisco’ van (de pas overleden) Scott MacKenzie het lievelingsliedje was van haar en tante Jannie.
Dat wordt dus morgen: …. ‘flowers in our hair’!

P.S. Hopelijk komt de eerste foto van de Golden Gate een beetje over, het is een panoramafoto, aan elkaar geplakt van 5 losse foto’s. Anders even opslaan als … (rechter muisknop), dan is ie goed te bekijken. Geeft een mooi beeld van het complete uitzicht over de brug, baai en skyline. Helaas wel in lage resolutie, hogere volgt bij thuiskomst.

• 17 Oktober 2012 - 09:08

Jan L:

Ja de laatste loodjes. Geweldig die brug. Je hebt er ook speciale bridge-police. Die doen anders niks da heen en weer rijden over die brug om de zaken in de gaten te houden en je hebt er af en toe de zogeheten springers die zo nodig van die brug af willen springen naar een beter leven. De heks kwam mij bekend voor volgens mij was het mijn ex-schoonmoeder. Eucalipta.
    Tot gauw.
    Gr.Jan

• 17 Oktober 2012 - 09:44

Harmtje:

De panoramafoto van de brug is fantastisch. waaauw wat een uitzicht. Nog veel plezier in San Francisco.
    Gr. Harmtje

• 17 Oktober 2012 - 11:51

Patrick:

Hey dad,

Dikke verhalen, mooi werk! Als je langer kunt blijven: doen! Hier is alleen maar griep te halen :(

Laifs, P.

• 17 Oktober 2012 - 11:51

Patrick:

Hey dad,

Laifs, P.

• 17 Oktober 2012 - 13:01

Gerard:

Prachtige foto's en een mooi reisverslag. Gaan jullie ook naar de Fisherman's Wharf?
    Misschien een eindje zwemmen naar Alcatraz? Is al eerder gedaan, maar dan vanaf Alcatraz...

CU, Gerard

• 17 Oktober 2012 - 13:51

Aljo En Niesjen:

Wij hebben genoten van de reisverslagen. Het is net alsof we met jullie meegereisd zijn.
    Geniet nog maar van San Fransisco en daarna een hele goede thuisreis toegewenst. Speciaal voor jullie is het aankomend weekend de temperatuur wat hoger hier :-)

• 17 Oktober 2012 - 13:51

Aljo En Niesjen:

• 17 Oktober 2012 - 15:48

Trudy Kwast:

Wat weer super foto's!!
    hebben jullie lekker geslapen in die "houten" tentjes in yosemite?

Nog naar San Fransisco en dan weer naar Eelde?

Wij gaan 5 november naar S.Africa.

Goede reis en even wennen als jullie terug zijn denk ik

• 17 Oktober 2012 - 19:33

Chris M:

Een geweldig groot en mooi vakantieland,
    Heb genoten van je reisverslagen en foto,s Jur superrrr
    Nog een paar leuke dagen in Amerika Jur en Fenny
    Ook namens Roelie.

• 17 Oktober 2012 - 20:37

Petra:

Ha die Fenny en co :-)
    prachtige foto's je vermaakt je vast prima!!
    Leuke verslagen
    Heel veel plezier