GET YOUR KICKS ON ROUTE 66 - Reisverslag uit Williamsport, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu GET YOUR KICKS ON ROUTE 66 - Reisverslag uit Williamsport, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

GET YOUR KICKS ON ROUTE 66

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

27 September 2012 | Verenigde Staten, Williamsport

GET YOUR KICKS ON ROUTE 66
(donderdag 27-9-2012)

Vanmorgen nog even lekker ontbeten in The Orleans en daarna uitgecheckt. De dame achter de balie vroeg nog even of ik niet mee wilde doen aan de Mr. Olympia verkiezing, maar om de anderen ook een kans te geven, heb ik daar maar van af gezien. Genoeg Jerommekes ook zònder Jurrommeke! En ach, …. om met André v. B. te spreken: ‘jarenlang zwaar getraind om een superman-achtig lichaam te krijgen, maar nu zakken opeens alle spierbundels af naar één punt (zo rond de navel)’.
Daarna zijn we vertrokken uit Las Vegas en via Henderson en Boulder City naar Lake Mead gereden, het gigantische, 180 km lange stuwmeer waar de Colorado rivier in uitmondt. Het meer (opp. 640 km2) is het grootste kunstmatige meer van het westelijk halfrond en het water wordt gebruikt voor irrigatie en als drinkwatervoorziening van Zuid-Californië.
We rijden verder naar de Hoover Dam, waar we natuurlijk even willen gaan kijken. We slaan af en volgen de oude (toeristische) weg. In november 2010 is namelijk de nieuwe boogbrug 500 m ten zuiden van de Hoover Dam gereed gekomen als een soort bypass voor het verkeer (zie onder voor uitgebreide informatie), waardoor het meeste verkeer niet meer over de dam zelf komt. We parkeren de auto en lopen even later over de gigantische dam die in 1935 in werking werd genomen. Het is machtig om te zien.
De gigantische dynamo's hebben een gezamenlijke capaciteit van ruim 2 miljoen kilowatt!
We staan op de dam en zien aan de ene kant Lake Mead en kijken aan de andere kant 222 meter naar beneden, waar de Colorado zijn weg vervolgt. De lengte van de dam, waarover de weg loopt, is 380 m en de dikte van de dam onderin 200 m! Met het verwerkte beton kon een snelweg van San Fancisco tot New York worden aangelegd! Precies in het midden van de dam is de grens met Arizona.
Vanzelfsprekend willen we ook over de splinternieuwe boogbrug, dus rijden we een stukje terug om even later onze reis te vervolgen over de spectaculaire Mike O’Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge, ruim 300m hoog en met zijn lengte van 580 meter de langste boogbrug van het westelijk halfrond.
Het landschap in Arizona (ook schertsend Bearizona genoemd) is weer heel anders dan in Nevada, veel meer groen, bergen en prachtige vergezichten. Country Music keihard aan in de auto, raampje open, armpje buiten boord en … ‘wèl dut ons wat?’
In Kingman doen we wat boodschappen in een supermarkt, bijna zo groot als onze veilinghallen in Eelde en bij Seligman draaien we de oude Route 66 op. Het plaatsje is een toonbeeld van verval sinds de 5 km verderop lopende Highway 40 de Route 66 heeft verdrongen. Nostalgische oude benzinepompen, vervallen huizen, een oude jail, stallen, winkeltjes, café's, (soms verlaten) motels en een prachtige gedenksteen: "On this spot in 1861 nothing happened." Vanzelfsprekend koop ik er nog een T-shirt met: GET YOUR KICKS ON ROUTE 66. Hier geen bussen met Chinezen, maar misschien wel net zo erg: … Fransozen! De grote groep Duitse Hell’s Angels op Harley Davidson motoren is een stuk vriendelijker, maar wij zijn tenslotte dan ook Nachbarn, of nait soms?
Naar Williams is het nog zo’n 3 kwartier rijden. Dit leuke oude cowboystadje, gelegen aan de voet van de bijna 3000m hoge Bill Williams Mountain staat vooral bekend als de toegangsweg tot de Grand Canyon en gold tot 1984 als de laatste halteplaats van de beroemde Route 66. We nemen onze intrek in het Travelodge Hotel en kopen in het stadje een pizza. Buiten is het koud, brrr 5 graden! Wat een verschil met vanmorgen (30 graden warmer in Vegas)! Gauw achter de gebreide broek!
Trusten!

HOOVER DAM BYPASS
In november 2010 is de spectaculaire Mike O’Callaghan – Pat Tillman Memorial Bridge open gegaan en daarmee de acht kilometer lange Hoover Dam Bypass voltooid. Deze bypass kostte 250 miljoen dollar. Door de komst van de elegante brug zal de Hoover Dam, sinds 1935 een icoon van het Amerikaanse westen, er nooit meer zo uitzien als voorheen. De brug ligt vijfhonderd meter ten zuiden van de imposante betonnen dam en strekt zich uit over de Black Canyon van de Colorado Rivier.
Nu hoeft het verkeer tussen Arizona en Las Vegas nooit meer over de smalle dam zelf te rijden. Alleen de toeristen die de dam willen bezoeken, kunnen de oude weg nog gebruiken. Sinds de aanslagen van 11 september 2001 mocht het vrachtverkeer al niet meer over de dam uit angst voor aanslagen. Men vreesde dat de Hoover Dam een doelwit zou zijn voor terroristen.
De nieuwe boogbrug is technisch gezien de moeilijkste brug die ooit in de VS is gebouwd en is met zijn lengte van 580 meter de langste boogbrug van het westelijk halfrond. De boog bestaat uit twee betonnen ribben waarvan de 106 segmenten ter plekke zijn gestort in vormen die tijdens de bouw aan een netwerk van kabels hingen. De ribben zijn met elkaar verbonden door stalen steunbalken die de brug de flexibiliteit geven om aardbevingen en stormen te doorstaan. De pilaren onder de brug zijn opgebouwd uit 440 voorgegoten betonnen segmenten, die gemiddeld drie meter lang zijn. De hoogste pilaar is bijna 100 meter. De twee betonnen bogen bestaan ieder uit 53 ter plekke gestorte betonnen segmenten.

• 29 September 2012 - 10:19

Wim:

mijnheer eckhardt....................
    wat een schitterende reportage
    kerel
    kijk er elke naar uit, maar route 66 slaat alles
    ben der nooit geweest, heb geen idee van de lengte
    maar ben der wel mee opgegroeid!
    een van de eerste stonesnummers die we speelden was route 66
    en dat weet jij ook wel
    geniet ervan daar in het wilde westen met dame krijthe
    ik lees wel weer
    doe in godsnaam voorzichtig daarzoot
    woensdagavond naar de tent geweest rodermarkt
    ik 20 eurianusjes op de plank en ze schuift me 10
    muntjes toe
    ik zeg:"Ikhoef er maar 1"......
    moi
    wim

• 29 September 2012 - 10:43

André, Alice En Christel:

Hoi, zaterdagmorgen 10 uur, Christel zit bij ons aan de tafel en we lezen de reisverslagen,
    wij hebben ook het "wauw"gevoel, willen hier ook snel weer een keer heen. (we herkennen zoveel dingen, dat maak het lezen en het zien van de foto's ook zo leuk). Jur en Fenny geniet
    er van voor je het weet ben je weer terug. He Jur, koop even een root beer (lekker!!) en denk nog even terug aan de tijd dat we die voor het eerst dronken bij oom Feik. BRRR die smaak van dat bier.(17 jaar geleden). waar blijft de tijd he.
    Christel vond de jurk die mamma aan had erg leuk, waar is die gekocht??.
    We genieten van de verslagen en foto's, en kijken uit naat het volgende verhaal.

gr. A/A/C

• 29 September 2012 - 10:43

André, Alice En Christel:

Christel vond de jurk die mamma aan had erg leuk, waar is die gekocht??.

gr. A/A/C

• 29 September 2012 - 11:58

Frank Boom:

Mooie verhalen luitjes! Een advies: doe de helicoptervlucht boven de Grand Canyon, het is echt overweldigend! Zeker als je de rim overvliegt en 'conquest of paradise' van Vangelis uit de speakers komt!!

Groetjes van de Boompjes.

• 29 September 2012 - 13:13

Jan L:

Die politieauto dat was wat. Heel wat anders dan hier toen reden wij in een fiat 127 hahahaha.
    De dam is zeer sepctaculair en indrukwekkend. Dat doet mij denken aan die fransman, duitser en nederlander. De gids vraagt waar denk je aan als je al dat water ziet; Zegt de Fransman: "Waar komt al dat watervandaan! Jij dan vraagt de gids aan de Duitser: Aan al dat stroom die er uit opgewekt kan worden. Waar denk jij dan aan vraagt hij aan de Nederlander als je al dat water ziet: Ik denk aan vrijen, aan vrijen? vraagt die gids. Ja ik denk altijd aan vrijen zegt die Nederlander ( Dit was de nette gecensureerde versie)

• 29 September 2012 - 18:28

Ed Wennink:

Beeldende verhalen, Jur. Je reist a.h.w. mee. Ik ben weer heel wat wijzer geworden. Ed.

• 30 September 2012 - 09:09

Netty:

Weer een prachtig reisverslag... Heerlijk dat jullie er tijd voor nemen om dit alles op te schrijven.. Zo kan de liefhebber van Amerika mee genieten..! Heel heel veel plezier nog en een goede reis..!

• 30 September 2012 - 09:09

Netty:

• 30 September 2012 - 14:07

Trudy:

Wat een mooie verhalen. Wat een indrukken moet je verwerken he op zo'n reis!
    Veel plezier nog!

groeten van ons 2

Trudy \kwast

• 01 Oktober 2012 - 13:25

Gerla:

hallo fenny en jur,

Wat een belevenissen...! Jullie zullen 's avonds wel vreselijk moe zijn...! Geniet ervan en van elkaar..! Mooie verslagen, heb ze vanmiddag pas gelezen, want druk weekend chter de rug. Gisteren hele dag in de sauna, ook erg vermoeiend, haha...!

Groeten van henk en en mij