Hands up! (dag 24) - Reisverslag uit Yuma, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu Hands up! (dag 24) - Reisverslag uit Yuma, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

Hands up! (dag 24)

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

06 Juni 2014 | Verenigde Staten, Yuma

Vrijdag 6 juni 2014

Heerlijk geslapen en gedroomd en vanochtend als Doc Holliday wakker geworden naast zijn geliefde Big Nose Kate (neussie valt wel mee, hoor Fenny !:)).
Even te rug naar gisteren: Na Tombstone verlaten te hebben, zijn we vertrokken naar het 19 mijl verderop gelegen Sierra Vista (letterlijk vertaald Bergzicht). We hebben er voor een prikkie een luxe hotel geboekt via Expedia.com, via welk internet boekingsbureau we regelmatig boeken. Zij hebben in elke plaats tevens wat hotels met 40% korting, alleen weet je van tevoren niet in welk hotel je dan komt. Wij komen voor $ 42 excl. taxes, en incl. ontbijt terecht in het Windemere Hotel, een groot hotel dat voornamelijk op conferenties is gericht. Dik voor mekaar: bij het inchecken worden we gelijk getrakteerd op een flesje ijskoud water (lekker bij 42C) en krijgen ook nog es 2 consumptiebonnen, die we later voor 2 tapbiertjes inwisselen. We zoeken onze kamer op, zwemkleren aan en hup, zwembad en jacuzzi in op het binnenterrein. Wat weer een luxe voor 3 tientjes! ’s Avonds brengen we nog even een bezoekje aan de plaatselijke Denny’s, buikje weer vol en bedje weer in.
Dat voor wat betreft gisteren. Vandaag (6/6) verhuizen we naar Yuma, een ritje van 314 mijl (500 km), dus zo’n 5 uur rijden. Het belooft een warme dag te worden, dik boven de 40 graden, maar gelukkig hebben wij airco in de auto. Eigenlijk hebben we geen navigatie nodig, want we rijden via Tucson op de Interstate 10, die even na Eloy gewoon overgaat in de Interstate 8 richting San Diego. Dat schiet lekker op, want je mag er 75 mijl per uur rijden. Tot Gila Bend zien we aan beide kanten van de weg duizenden cactussen zo ver je maar kijken kunt, een prachtig gezicht. De saguaro, zoals deze cactussoort officieel heet en die tevens het symbool is van de staat Arizona, is een reuzencactus en kan meer dan twintig meter hoog worden. De saguaro’s groeien erg langzaam: pas na zo’n zeventig tot tachtig jaar krijgen ze hun eerste vertakkingen. Dat betekent dat de vele saguaro’s, die we zien al tussen de 100 en 200 jaar oud zijn! Volwassen planten wegen tot 8 ton, vooral omdat ze ontzettend veel water kunnen vasthouden. Als je ze zo ziet staan in de desert lijken het net mannetjes met een lange nek, zonder hoofd en met de armen in de lucht. HANDS UP!
Verder valt er weinig te vertellen over de lange rit door de desert, behalve misschien (en dat geldt voor alle Amerikaanse wegen) dat het soms wel even apart is, dat op de bredere gedeeltes iedere auto/vrachtwagen zijn eigen baan kiest en het dus kan voor komen, dat je opeens rechts en links door zo’n enorme truck (Mack of Peterbilt) wordt ingehaald (de trucks mogen normaliter even hard als de personenauto’s, tenzij anders staat aangegeven). Ook als je in achteruitkijkspiegel kijkend zo’n gevaarte steeds dichterbij ziet komen, bekruipt je soms wel een beetje een onheilspellend gevoel. Wie Steven Spielberg’s eerste film Duel, met Dennis Weaver, gezien heeft, weet precies wat ik bedoel.
Bij Gila Bend strekken we even de benen (oef, wat is het hier heet!) en nemen bij Carl’s Jr. een hapje en een drankje (+ gratis refill voor onderweg). Vanaf hier verandert de natuur weer. Hier en daar is zelfs landbouw (maïs, sinaasappel- en limoenbomen). Opvallend zijn ook op kilometerslange velden gigantische zonnepanelen, die niet alleen in hoogte verstelbaar zijn, maar ook wendbaar, dus met de zon mee draaiend. Zwager Herman zou z’n hier hart ophalen, zeker wanneer ie opdracht kreeg om ze te plaatsen!
Links langs de autoweg zien we ook regelmatig een Union Pacific trein, honderden meters lang, volgeladen met containers.
Aangekomen in Yuma, dat tegen de Mexicaanse grens aan ligt rijden we eerst langs een groot aantal autobedrijven, alle op merk gerangschikt. We kijken even bij de Chevrolet dealer en schrikken van de uiterst lage prijzen voor vrijwel nieuwe Camaro’s, Impala’s, Corvette’s, Silverado’s, Tahoe’s, enz. Tjonge, jonge, wat word je dan in Nederland weer gigantisch afgezet als je dit ziet. Bah! Regering schaam u! Het liefst zou ik m’n portemonnee trekken en zo’n fantastische auto aanschaffen, maar ja……
Wat verderop vinden we al direct ons hotel, America’s Best Valued Inn. We checken in en duiken gauw het zwembad in. Buiten is het net een sauna.
Vandaag hebben we geen foto’s gemaakt, maar Fenny heeft vanuit de auto wel een filmpje met haar mobiel gemaakt om jullie een klein beetje te laten proeven van het cactussfeertje. Hopelijk komt het een beetje over.
Tot morgen, hasta mañana!

• 07 Juni 2014 - 09:01

Geesje:

Gelukkig is het hier in Noorwegen niet zo heet. Maar we hebben wel elke dag prachtig weer. Het is hier rond de 25 graden. Alleen gisteren hebben we een bewolkte dag gehad.
    De zon schijnt nu al weer volop. We zitten hier rondom besneeuwde bergen en voor ons huisje (nou ja huisje het is gewoon een complete woning) stroomt een wildwaterrivier.
    Ik wens jullie nog fijne dagen toe en de groeten van ons allemaal.
    Huib, Henny, Herman en Gees.

• 07 Juni 2014 - 22:06

Wim En Trijnie :

Zaterdagavond 22.00uur. 24 gr. Voorleesavond en Trijnie luistert aandachtig , net zo spannend als vroeger de cowboy boeken , Jur hier een warm Pinksterweekend dus genieten, goede reis verder en wederom bedankt. Knuffel ,,,, Wim en Trijnie .

• 07 Juni 2014 - 22:27

Herman:

Hoi Fenny en Jur,
    Fijn al deze verhalen van jullie te lezen. Net als in de film, je bent er bij!
    En, ja, dit zonnepanelen zou ik wel verkocht willen hebben.
    Heb je ze op de film?
    Veel plezier!!!!!
    Groet,
    Herman

• 08 Juni 2014 - 15:24

Netty Pijpker:

Prachtig weer de omschrijving van jullie reis.. Leuk temeer omdat vrienden van ons (en meer Amerikanen) gaan in de winter vanuit Idaho naar Yuma in hun vakantiehuis gaan.. Dus zien we vaak foto's uit Yuma.. Christel en ik waren in april nog in Seattle bij Otto, en in Boisi (Idaho) Ook een staat met een schitterende natuur.. Gaan jullie daar nog naar toe? Hoe dan ook blijf genieten...!
    Liefs en groetjes!!