Met Fen in Cheyenne (dag 3) - Reisverslag uit Cheyenne, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu Met Fen in Cheyenne (dag 3) - Reisverslag uit Cheyenne, Verenigde Staten van Jur Eckhardt - WaarBenJij.nu

Met Fen in Cheyenne (dag 3)

Door: Jurronimo

Blijf op de hoogte en volg Jur

16 Mei 2014 | Verenigde Staten, Cheyenne

16 mei 2014

Lekker vroeg op, nog even snel een overheerlijk American breakfast en off we go!
Op zich is Denver nog niet eens zo’n grote stad met ca. 600.000 inwoners, maar inclusief agglomeraties (voorsteden) zijn het er toch nog ruim 3.000.000. Daar komt bij dat het, net als vele andere Amerikaanse grote steden, zeer uitgestrekt gebouwd is. Voordat we er dus door heen zijn, zijn we al een stuk verder in de tijd.
We rijden over de Interstate 25 naar het Noorden met links van ons prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de Rocky Mountains. Het is behoorlijk druk op de weg, maar na Fort Collins wordt het rustiger. Nog steeds ligt er wat sneeuw in de velden, maar het weer is redelijk goed.
Na 90 mijl zijn we bij de grens van Wyoming. We bezoeken het prachtige Visitor Center, waar ik niet alleen mijn oude vriend Butch Cassidy tegen het lijf loop, maar ook een alleraardigste gastvrouw, die ons uitgebreid vertelt wat de staat zoal voor moois te bieden heeft. Met een zak vol folders maken we ons weer op pad. Een joekel van een mammoet skelet kijkt begripvol toe.
Wyoming is niet voor niets de Cowboy staat bij uitstek. De staat met een grootte van 250.000 vierkante kilometer (of wel 6 x zo groot als Nederland) heeft slechts 600.000 inwoners en is net als Colorado exact vierkant. Wyoming bestaat naast de Rocky Mountains en het prachtige natuurgebied Yellowstone Park voor een groot gedeelte uit grazige weiden, waar de kuddes vee graag langs trokken in de cowboy periode.
Na een dikke 10 mijl komen we aan in de hoofdstad Cheyenne (genoemd naar de gelijknamige indianen stam) en bezoeken daar het Frontier Days Old West Museum, waar de geschiedenis van de Cheyenne Frontier Days uitgebreid belicht wordt. Het is het grootste Rodeo & Western festival ter wereld, waar jaarlijks in de laatste week van juli meer dan een half miljoen mensen op af komen. De grootste rodeo held is Lane Frost, wiens standbeeld de ingang van het museum siert. Hij kwam in 1989 voor de ogen van duizenden toeschouwers op 25-jarige leeftijd om in de arena toen een stier hem doorboorde. Tevens staan in het museum vele prachtige rijtuigen en koetsen uit de pioniers tijd. Uiteraard maken Fenny en ik nog een ritje (en maar schommelen en maar kijken naar …..).
In het centrum van Cheyenne zien we voor het Capitool een uitgebreide typisch Amerikaanse gathering van militair eerbetoon. Naast een toespraak door de burgemeester komen ook hoogwaardigheidsbekleders uit alle geledingen van het Amerikaanse leger aan bod. Ook afgevaardigden van diverse motorclubs staan met vlaggen in de houding! Dit alles onder het toeziend oog van Chief Washakie.
We bezoeken verder nog het Wyoming State museum, dat naast de oudheidkundige kant (in Woming zijn diverse sauriërs opgegraven) een prachtig beeld geeft van de pioniers tijd.
Wanneer je door Cheyenne loopt zie je op veel plekken enorme cowboyboots in prachtige kleuren, zo ook bij het Depot (treinmuseum), waar we even later nog de Wrangler shop binnen lopen, een schitterende winkel met een enorme hoeveelheid cowboyspullen, zoals boots, jeans, enz., enz.
Vervolgens rijden we terug naar ons motel (America’s Best Value Inn) en nemen nog een hapje in het daarnaast gelegen eethuis. Vanuit ons raam zien we een spoorlijn. Om het kwartier raast daar de Pacific Railroad trein overheen met vele, vele tientallen wagons en treinstellen met dubbele containers. Kleinzoon Merlijn zou het prachtig gevonden hebben, maar voor opa wordt het vannacht slapen met oordopjes in!

• 18 Mei 2014 - 09:01

PMMQ:

Yeehaw! Dit klinkt weer echt anders dan de eerdere plaatsen die jullie bezocht hebben, veel 'wilder' dan het westen ten westen van het wilde ... nou ja, je snapt het wel ;). Merlijn kijkt inderdaad al uit naar de treinenfoto's en prachtige plaatjes van de rocky's in de verte trouwens... Take care and enjoy! Love, P/M en ze kidz.

• 18 Mei 2014 - 11:02

Wim En Trijnie Krijthe:

Wederom uit een strak blaauwe hemel een stralende ZON , 10.55 uur temp. 20 gr . en dan vanuit Vries , met een klein beetje fantasie zien we jullie daar rondgaan , wij leven mee , bedankt en voor verder. Toi toi toi , groetjes. Wim en Trijnie .

• 18 Mei 2014 - 20:48

Gerard:

Prachtige foto's en nog mooiere verhalen. Het is net of we meereizen.
    Raken de koffers al vol met de mooie westernkleding en boots?
    De foto van Fenny Oakley was indrukwekkend. ;-)
    Groetjes, Gerard en Lena

• 19 Mei 2014 - 11:43

Jan L.:

Cowboy en cowgirl Jur en Fen. Wat weer een fantastische belevenis.
    Die treintjes met dubbeldekcontainers zie je overal in de USA. Vele 10-tallen achter elkaar.
    Kan der wel uren naar kijken geweldig.!!
    Wat een power!!
    Groetjes